Heb je ook altijd zo veel moeite met opstaan en kom je de dag maar moeilijk door? Dan ben je niet de enige. Veel mensen blijven ’s ochtends de snooze knop ingedrukt houden met als gevolg dat ze zich de rest van de dag nog steeds moe voelen. Zelfs een bak koffie lijkt niet te werken en je voelt je gestrest. Wij vertellen waar dit vandaan komt en wat je hieraan kunt doen.

slaap-femfem-moe

Volgens Aviva Romm, een arts die is opgeleid aan Yale, zijn het tekenen die wijzen op bijnier vermoeidheid, een verschijnsel dat optreedt wanneer ernstige stress de bijnier verstoort. Ze verklaart dat ernstige stress het lichaam in strijd of vluchtmodus zet en dit kan schade aanrichten op de schildklier. Wanneer je lichaam onder langdurige stress is, zal je lichaam in een energiebesparende modus gaan. De conventionele geneeskunde accepteert bijnier vermoeidheid niet als een medische aandoening. Maar Romm is standvastig dat het een van de meest voorkomende ongediagnosticeerde ziektebeelden is bij vrouwen.

De signalen

De symptomen van bijnier vermoeidheid zijn redelijk vaag en voor veel mensen te algemeen. Dat betekent echter niet dat ze als normaal beschouwd moeten worden. De meestvoorkomende symptomen zijn als volgt:

  • Constante vermoeidheid
  • Angst, prikkelbaarheid of depressie
  • Moeite met aandacht of je geheugen
  • Afhankelijkheid van stimulerende middelen, zoals koffie
  • Problemen met de spijsvertering
  • Slapeloosheid of slaapproblemen
  • Laag libido

De oorzaak

Chronische emotionele en mentale stress vormen de kern van dit probleem. Terwijl stress wordt beschouwd als iets algemeens wat bij het leven hoort, waarschuwt Romm dat het een grote impact op je gezondheid kan hebben. Wanneer je last hebt van langdurige stress zorgt je schildklier ervoor dat je lichaam energie gaat besparen. Ook kan er hormonale verstoring optreden.

Zo los je het op

Als eerste is het belangrijk dat je iedere nacht voldoende slaapt. Romm stelt dat je iedere nacht minstens 7 uur slaap moet pakken om je lichaam te resetten. Als je ’s nachts vaak wakker ligt, is het verstandig om 45 minuten voordat je naar bed gaat al je gedachten op papier te zetten. Op deze manier slaap je met veel meer rust in je hoofd. Ook is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je lichaam gevoed is en op een natuurlijke wijze energiek is, zonder de toevoeging van suikers en cafe├»ne. Zorg er verder voor dat je voedingsmiddelen eet die rijk zijn aan Vitamine D, magnesium en zink, want die zijn belangrijk voor het goed functioneren van de bijnier en schildklier. Ten slotte kun je de kern van het probleem aanpakken door te veranderen hoe je met stress omgaat en het eigen maakt. Wanneer jij je de volgende keer gestrest voelt, is het goed om deze stappen te doorlopen.

  1. Zit of sta op een comfortabele manier en word je bewust van je voeten die de grond raken. Sluit je ogen indien gewenst.
  2. Adem een paar keer normaal in door je neus en uit door je mond.
  3. Adem diep in door je neus voor 4 seconden lang en zeg vanbinnen tegen jezelf “ik ben”.
  4. Adem diep uit door je mond voor 6 seconden lang en zeg vanbinnen tegen jezelf “in vrede”.
  5. Herhaal dit vier tot acht keer en open dan je ogen. Neem even de tijd om te erkennen dat je volledig aanwezig en in controle bent van het moment.

altijd-moe-femfem

Op deze manier val je sneller en beter in slaap.