Van vetten word je toch dik? De afgelopen jaren is er veel ophef geweest over vetten. Zo zou je van vetten dik worden, de ‘slechte cholesterol’ zou er van stijgen en ook je triglyceriden waarden gaan er flink van omhoog, althans dat beweerden ze. Met name de verzadigde vetten, uit vet vlees, koek, gebak, chips, taart, zouden schadelijk zijn voor onze gezondheid.

Energie beperkte diëten geven geen blijvende effecten

Hoe zit dat eigenlijk? 1 gram vet levert 9 kilocalorieën en 1 gram eiwit of 1 gram koolhydraten leveren maar 4 kilocalorieën. Dus als je logisch na gaat denken en je wil afvallen, dan zou je dus minder calorieën moeten gaan eten. Dit zijn we de laatste jaren ook gaan doen: energiebeperkte diëten zoals Montignac, Cambridge, Sonja Bakker. En ja de kilo’s vliegen eraf aan het begin, maar wanneer je weer naar je oude eetpatroon stapt, komen deze kilo’s er ook even hard weer aan. De vetten zijn uit de voeding gehaald en vervangen door koolhydraten. We maken een onderscheid tussen voedingsvet en lichaamsvet.

Wetenschappelijk onderbouwd

Recente onderzoeken tonen aan dat we best wat meer vetten mogen eten. Met name de vloeibare oliën zoals olijfolie en koolzaadolie bevatten hele belangrijke omega 3 vetzuren die ons cholesterol beschermen. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat een Mediteraan dieet, een dieet wat dus voornamelijk bestaat uit veel olijfolie, fruit, groente brood en andere graanproducten, aardappelen, peulvruchten, noten, zaden en met mate alcohol, positieve effecten heeft op ons HDL cholesterol. We zijn vaak panisch met vetten en met olien. Omdat we bang zijn hier van aan te komen. Maar dat is helemaal niet nodig!! Je mag best wat rijkelijker die salade bestrijken met olijfolie. (American Heart Association News, 2017).

Voedingsvet en Lichaamsvet

Je kan onderscheid maken tussen voedingsvet en lichaamsvet. Lichaamsvet ontstaat wanneer je veel te veel koolhydraten eet. De brandstofvoorraadjes in je lever en spieren zitten dan vol. Het hormoon insuline gaat van het overtollige glucose buikvet maken. Daardoor word je dus dik.
Het voedingsvet, wat bijvoorbeeld voorkomt in roomboter en slagroom is niet zo schadelijk als iedereen denkt. Wanneer je dagelijks liters slagroom gaat gebruiken, dan wordt iedereen dik. Maar van een klein laagje roomboter op brood of een plakje worst, slibben je aderen niet direct dicht.

vet-verbranden

Vetten zijn dus niet zo schadelijk als we in eerste instantie dachten

Veel mensen zijn bang voor vetten in de voeding en dan met name voor de verzadigde vetten. We vrezen dat van vet eten ons cholesterol omhoog gaat. Het cholesterol zal inderdaad gaan stijgen als je elke dag in grote getale gevulde koeken, taarten, gebakjes, chips, vettere worstsoorten tot je neemt. Van een klein beetje vet, gaat het cholesterol echt niet omhoog. Het cholesterol maakt je lichaam voor het grootste deel zelf uit suikers. Dit wordt opgeslagen in de bloedvaatwanden.
Onderzoeken hebben aangetoond dat verzadigde vetten uit zuivel het risico op hart-en vaatziekten zelfs verlagen.

Mijd geraffineerde suikers

Wat veel schadelijker voor ons cholesterol is zijn geraffineerde suikers. Suikers zijn namelijk slechter voor het hart dan verzadigde vetten. Dat concluderen wetenschappers op basis van een literatuurstudie, gepubliceerd in Progress in Cardiovascular Diseases. Hun belangrijkste aanbeveling: eet zoveel mogelijk pure, onbewerkte voedingsmiddelen en vermijd ultra-geraffineerde producten.
Als we minder koolhydraten eten en meer vet, dan gaat het goede cholesterol om hoog en je slechte cholesterol omlaag. Het zelfde geldt voor eiwitten. We dachten altijd dat je maar 2 a 3 eieren in de week mocht eten, anders zou je cholesterol gaan stijgen. Dat is echter achterhaalt, eieren zijn zeer voedzaam en je mag gemiddeld 1 ei per dag eten.