Diëten is frustrerend, niet altijd zinvol en bovendien is het nog maar de vraag of je duurzaam afvalt. Veel mensen beginnen een dieet in de hoop 10 tot 15 kilo af te vallen in een paar weken tijd. De kilo’s vliegen er snel af de eerste weken, doordat je lichaam vocht verliest. Maar wanneer je dan weer overgaat op je normale eet patroon, vliegen de kilo’s er ook weer hard aan. We hebben het hier over het zogeheten jojo-effect.

Diëten kan alleen werken, wanneer je dit goed inpast in je voedingspatroon. Discipline is daarbij een grote vereiste. Maar waar veel meer winst uit te halen valt, is door je levensstijl en je vaste gewoontes te veranderen. Wij geven 8 tips die jou zullen helpen naar een gezondere en gelukkigere levensstijl.

gezondere-levensstijl-femfem

Tip 1: Drink minimaal 1,5 – 2 liter per dag

Vocht speelt een belangrijke rol in ons lichaam. Zo hebben wij vocht nodig voor het transport van voeding- en afvalstoffen. Ook voor de regulering van ons lichaamstemperatuur hebben wij vocht nodig en daarnaast zweten. Drink bij voorkeur water, thee, koffie zonder suiker. Beperk je wanneer het aankomt op frisdranken, deze zitten boordevol toegevoegde suikers en E-nummers!

Tip 2: Verander oude/slechte gewoontes voor nieuwe

Laat het wijntje eens wat vaker staan en neem in plaats daarvan spa rood met verse citroen en munt. Met koude dagen als deze is het heel verleidelijk om binnen te blijven onder het genot van een rood wijntje en wat toast met kaas. Probeer dit te laten staan, alcohol remt namelijk de vetverbranding. Trek je sportkloffie aan, inclusief je hardloopschoenen en ga eens een lekker stuk rennen.wijn-gezondere-levensstijl-femfem

Tip 3: Maak bewustere keuzes: kies voor gezonde tussendoortjes

Heb jij tussen de hoofdmaaltijden trek in iets lekkers? We zijn vaak geneigd om tussen het werken en studeren door ons te belonen met een tussendoortje. Kies voor tussendoortjes die lager in koolhydraten zitten en eiwitrijk zijn, eet een klein stukje fruit of bak je eigen bananenbrood, gemaakt van amandelmeel of kokosmeel. Hier zitten namelijk veel minder koolhydraten in dan in havermout en bloem.

Tip 4: Beperk je koolhydraten

Ben jij een echte bourgondiër? Eet jij het liefste elke avond aardappelen, groente en een royaal stukje vlees?  Probeer dat eens af te wisselen. Probeer eens in plaats van 7 avonden koolhydraten in de avondmaaltijd te nuttigen, over te stappen naar 3 of 4 avonden in de week. Eet op de andere avonden low carb maaltijden: zoals broccoli rijst, pompoen-knolselderij puree, courgettini pasta of aubergine lasagne!

Tip 5: Bereid je eten goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Heb jij ’s ochtends weinig tijd om je ontbijt en lunch te bereiden? Doe dit dan de avond van te voren: prep je meal! Zo kun je ’s avonds een heerlijke maaltijd salade voor je zelf maken, die je die dag erna mee kan nemen naar je werk. Ook kan je eventueel ’s avonds al het fruit snijden voor je ontbijt en deze in wat citroensap bewaren. Citroensap zorgt ervoor dat de enzymatische bruinkleuring van fruit wordt geremd.
Bewaar je eten in tupperware bakjes en de volgende dag kan jij binnen mum van tijd naar je werk met een gezonde en verse maaltijd. De valkuil van velen is namelijk het geen tijd hebben of geen tijd willen vrijmaken om eten te maken. Zo nemen veel van ons geen eten mee naar het werk en halen onderweg een ongezonde, en snelle hap.

gezondere-levensstijl-bimi-femfem

Tip 6: Sla geen maaltijd over!

Hoe vaak hoor je het wel niet dat mensen zeggen: ik ontbijt nooit. Het overslaan van een maaltijd is het slechtste wat je kan doen! Kies voor een licht verteerbaar ontbijt, zoals een klein schaaltje yoghurt met wat fruit of een paar crackers met licht beleg. Het tijdstip maakt niet uit, het is ook niet erg als je het ontbijt verlaat, maar zorg dat je het wel doet. Wanneer je het ontbijt namelijk overslaat, dan is de kans aanzienlijk groot je in de loop van de ochtend trek krijgt en je iets ongezonds gaat eten. Bovendien krijg je dan een gigantische piek in je bloedsuikerspiegel.

Tip 7: Regelmaat

Deze tip slaat aan bij de vorige tip. Het creëren van regelmaat in je voedingspatroon is ontzettend belangrijk. Verleidingen zoals snoep en koek zijn het moeilijkste te weerstaan als je daadwerkelijk trek hebt. Wanneer jij gezonde keuzes maakt, varieert in het eten en op regelmatige tijdstippen eet, voorkom jij namelijk dat jij later op de dag honger krijgt en drang om iets te snacken. Eet minimaal 3 maaltijden per dag, verspreid over de dag: ochtend, lunch en avondeten. Creëer daartussen nog 3 extra eetmomenten voor eventuele ‘gezonde tussendoortjes’ .

Tip 8 Beweeg!

Beweeg elke dag minimaal 30 minuten matig tot intensief. Hieronder wordt verstaan: wandelen, fietsen, rennen, etc. Door bewegen houdt je lichaam goed op peil, je wordt er fitter en energieker van en je gaat je er fijn door voelen. Bewegen heeft dus alleen maar voordelen! Zorg er dus ook op je werkdagen voor dat je voldoende beweegt. Probeer daarnaast 2 tot 3 keer in de week ook echt intensief te gaan sporten, bijvoorbeeld fitness, hardlopen of groepslessen. Kies een sport uit wat je echt leuk vindt om te doen, alleen dan kan je het makkelijk volhouden zoals bijvoorbeeld deze. 

beweeg-gezondere-levensstijl-femfem