Hoe doen ze dat toch? Die mensen die altijd maar een upgrade krijgen naar business class, een betere hotelkamer of een gratis fles wijn regelen in een restaurant. Niemand wil natuurlijk die verschrikkelijke reiziger zijn die klaagt over alles wat los en vast zit en zo haar zin krijgt. Er zijn manieren om een gratis upgrade voor elkaar te krijgen zonder een scene te schoppen. Jij hebt namelijk voor de service betaald en je hebt recht op de meest fantastische ervaring die je kunt krijgen. Wij vertellen je hoe.

business-class-upgrade-FEMFEM

Dress to impress

Het eerste wat je kunt doen om je kansen op een upgrade te vergroten is om er verzorgd uit te zien. Thuis kun je eruit zien zoals je wilt, maar als je voor niets een betere service wilt krijgen dan helpt het als je eruit ziet alsof in je in de business class thuis hoort. Fake it until you make it!

Upgrade je vlucht

Zorg dat je heel vroeg bij de check-in balie bent en vraag of er upgrades beschikbaar zijn of vraag of je een beetje bovenaan de lijst kan komen te staan. Zelfs als ze nee zeggen, zullen ze je wel herinneren als er last minute iets beschikbaar komt. Je kunt het ook anders aanpakken, namelijk door heel laat bij de gate te arriveren. De vlucht kan overboekt zijn en in dat geval ben jij best bereid om de volgende vlucht te nemen. Ze geven je dan vaak een stoel in business class voor het ongemak. Als een vlucht echt heel erg overboekt is dan vragen ze tijdens de check-in al vrijwilligers om de volgende vlucht te nemen. Je krijgt vaak een hele fijne vergoeding en een plekje in business class.

Maak vrienden

Wees vooral heel erg aardig tegen diegenen die de macht hebben om je te upgraden. Tijdens een vlucht is dit de purser, in een hotel is dit de receptioniste. Maak een leuk praatje op een rustig moment en geef ze een klein cadeautje, zoals chocolade of iets anders lekkers als bedankje. Zo herinneren ze jou zeker als er nog een suite vrij is in het hotel of een stoel in business class. Zo niet dan krijg je misschien een gratis glas wijn en heb jij je goede daad van de dag weer gedaan door iemand blij te maken met chocolade.

Spaar frequent flyer miles

Als jij loyaal bent aan een airline zul je veel gemakkelijker upgrades, toegang tot de lounges en gratis freebees krijgen. Kijk dus met welke luchtvaart maatschappij je het liefst vaker zou willen vliegen en meld je aan voor hun frequent flyer programma. Je kunt vaak ook een credit card nemen waardoor je punten opspaart. Alle kleine beetjes helpen. Niet alleen luchtvaartmaatschappijen gebruiken loyaliteits punten, ook hotels maken hier vaak gebruik van. Kijk dus welke hotelketens door heel Europa of zelfs wereldwijd zitten en ga daar voortaan naar op vakantie. Je loyaliteit zal zeker worden beloond.

Boutique hotels

Ook de kleinere hotels, die geen loyaliteitsprogramma of een wereldwijd netwerk hebben stellen het op prijs als je terug komt of ze een goede online rating geeft. Zij moeten het doen met een kleinere loyale klantenkring dus stellen ze die juist nog meer op prijs. Ze zullen je zeker onthouden. Dit geldt voor alle kleinere bedrijven, zoals restaurants, autohuur bedrijven of kleinere airports. Loyaliteit werkt!

Boek niet via derden

Je kunt je hotel natuurlijk boeken via een derde partij, maar als je een betere service wil is dit niet aan te raden. Boek je vlucht, hotelkamer of huurauto direct bij het bedrijf zelf. Anders ben je net zo goed als onzichtbaar voor diegenen die je kunnen upgraden. Zij zijn eerder geneigd je te belonen voor een directe boeking dan dan je dat via een onpersoonlijke derde partij hebt gedaan.

Geef goede fooien

Noem het een fooi of noem het omkoping, het kan geen kwaad om de receptioniste wat extras te geven bij aankomst. Het kan drie kanten opgaan, je krijgt je zin, je krijgt je 20 euro terug of je krijgt een ‘nee, maar toch bedankt’. Geef housekeeping een fooitje, wedden dat ze wat meer moeite zal doen om je kamer extra schoon te houden. Geef de obers in het restaurant een extraatje. Als je de volgende keer terug komt krijg je gegarandeerd de beste tafel.

Wees discreet

Goede timing is alles. Vraag niet om gratis upgrades als er andere gasten bij staan. De receptionistes weten maar al te goed dat als ze een iemand iets geven, ze het ook aan de anderen moeten geven. Wees dus discreet en zoek een moment uit om iets te vragen wanneer het rustig is.

Geef feedback

Maak het duidelijk als je ergens ontevreden over bent. Veel mensen blijven heel beleefd stil en wille niet klagen. Je hoeft ook geen scene te schoppen. Het bedrijf is altijd blij om feedback te horen. Ze willen graag dat jij een goede ervaring hebt en als je beleefd vertelt waar je ontevreden over bent zullen zij zeker alles in hun macht doen om je situatie te verbeteren. Zij kunnen het ook niet raden als er iets stuk is in je kamer of als je huurauto raar ruikt. Om je ongemak te verzachten krijg je vast een gratis drankje in de hotel bar of een upgrade.

Lees ook:

Dit zijn ’s werelds meest bijzondere plekken om te slapen