Bijna iedereen heeft wel eens een periode in haar leven waarin je even niet zo gelukkig bent met jezelf, je baan, je huis, eigenlijk alles. Je bent niet tevreden met hoe dingen nu gaan en voelt je daarom ook niet zo goed. Vooral als het kouder wordt en de dagen korter worden, hebben veel mensen last van een herfstdip. In deze periode beleef je weinig plezier, je voelt je somber en wil je vooral heel veel slapen. Een herfstdip wil natuurlijk niemand, daarom hebben wij een aantal tips om de dip te verminderen.

Zo kom je over een herfstdip heen FEMFEM

Jezelf verwaarlozen

Je wilt door blijven gaan, want stoppen of falen is geen optie. Je hebt moeite met het loslaten van dingen en kunt heel erg piekeren over andermans gevoelens. Door onder andere deze punten heb jij het erg druk, vooral in je hoofd. Je bent met zoveel dingen tegelijkertijd bezig dat je niet meer weet wanneer je moet rusten. Door deze drukte heb je ook geen tijd en kracht om aan jezelf te werken, waardoor je jezelf eigenlijk verwaarloost. Allerlei elementen die wijzen op een herfstdip, die erg vervelend is maar vanzelf overgaat. Om het proces te versnellen volgen hieronder een aantal tips.

Praat en geniet

Natuurlijk is het belangrijk om je over andere mensen te bekommeren, maar heb je niet altijd geleerd om eerst van jezelf te houden voordat je van andere kunt houden? Goed voor jezelf zorgen valt hier ook onder, als je jezelf verwaarloost merkt je omgeving dat ook. Het is daarom belangrijk om over je gevoelens en zorgen met mensen te praten, dat zorgt er namelijk voor dat je dingen een plekje kunt geven en dat geeft weer rust. Praten kan met iedereen: vrienden, familie, maar je kunt er ook voor kiezen om je gevoelens te delen met een deskundige zoals je huisarts. Ook is het tijdens een herfstdip erg belangrijk om je geluk te vinden in de kleine dingen. Geniet van die zonnestraaltjes als ze er zijn en geniet van kleine succes momenten in het leven of in je carrière.

Rust, reinheid en regelmaat

Drie keer een R en drie keer heel belangrijk.

Rust

Rust vinden in je hoofd is zoals aangegeven erg belangrijk, maar ook daadwerkelijke rust als in genoeg slaap. We gaan namelijk vaak te lang door, we blijven rennen totdat we letterlijk neervallen. Koffie en andere energieboosters helpen altijd wel op korte termijn, maar zorgen op lange termijn vaak alleen nog maar voor meer vermoeidheid. Plan voor jezelf echte ontspan momentjes in, momenten waarin je even geen technologie hebt maar kiest voor een tijdschrift of een momentje je ogen dicht. Daarnaast is nachtrust het allerbelangrijkste en tijdens de wintermaanden gaat dit soms wat moeilijker. Een tip om in een diepe slaap te komen is je kamer geheel te verduisteren en zeker 8 uur slaap te pakken.

Reinheid

Reinheid gaat vooral over hygiëne, puur, natuurlijk, schoon en echtheid. Het is hierbij dan ook belangrijk dat je jezelf verzorgd, van zowel binnen- als buiten. Zorg er daarom voor dat je voldoende water drinkt en iedere dag genoeg groente en fruit binnen krijgt. Denk hierbij vooral aan typisch winterse gerechten zoals stampot, boerenkool met worst, peen en uien enzovoort. In deze gerechten zitten veel koolhydraten waar je met dit koude weer behoeften aan hebt. Daarnaast is het belangrijk om puur en natuurlijk te eten, dit zorgt ervoor dat je de juiste stoffen binnen krijgt en dat boost je energie. Warmte is ook een belangrijk punt tijdens de herfstdip, zoek deze daarom ook op. Ontspan even in een warm (voeten)bad, ga een dagje naar de sauna of je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een enkeltje naar de zon te boeken.

Regelmaat

Regelmaat is misschien nog wel het belangrijkst. Het gaat er hier vooral om dat je een routine opbouwt in je leven, dit hoeft natuurlijk geen belachelijk schema te worden waar je van te voren al weet waar je je niet aan kunt houden. Zorg ervoor dat hier de belangrijkste dingen in staan zoals: vaste tijdstippen waarop je naar bed gaat, dagen waarop je sport of tijdstippen waarop je even naar buiten gaat om frisse lucht binnen te krijgen. Regelmaat is belangrijk in het leven en kan een houvast worden in je drukke schema. Merk je na een tijdje dat deze routine niet werk? Kies dan voor een aangepaste routine die hopelijk wel werkt.

Zorg goed voor jezelf en luister naar je lichaam!

eli-defaria-100532

Foto: Eli DeFaria via Unsplash

Lees ook:

Sporten heeft een positieve invloed op je brein en helpt dat herfstdipje te voorkomen