Bijna elke fitnessclub biedt tegenwoordig High Intensity Interval Traingen aan. Je vrienden doen ze thuis en je kunt het park niet meer in lopen zonder groepjes voorbij te zien rennen, springen en squatten. De High Intensity Interval Trainingen, afgekort HIIT, hebben een plek weten te veroveren in de fitness wereld.

FEMFEM HIIT workout

Wat is een High Intensity Interval Training?

Een High Intensity Interval Training is in feite een trainingsvorm waarbij er meer zuurstof dan normaal door het lichaam wordt gepompt. Dit soort trainingen versterken hierdoor je hart en longen, ook wel je cardiovasculaire systeem. Daarnaast versterkt het ook je algehele kracht en uithouding. Een dergelijke training verhoogt daarnaast je metabolisme, het stimuleert de productie van het groeihormoon en het vergroot tevens de explosieve kracht.

Het grootste voordeel van een HITT is dat het in een korte tijd, betere resultaten oplevert dan een standaard uurtje cardio zoals we gewend zijn.  Onderzoek toont zelfs aan dat HIIT tot 50% (!) effectiever is in het verbranden van vetweefsel dan een lage intensiteit training. Dus misschien wordt eens tijd om van die loopband af te stappen!

Hoe ziet een training eruit?

Een HIIT is meestal een training tussen de 15 en 30 minuten. Je kunt ze op heel veel verschillende manieren uitvoeren. Over het algemeen bestaat een training meestal uit een warming-up, gevolgd door een aantal oefeningen die je achterelkaar in intervallen uitvoert. De intervallen kunnen verschillen tussen de 10 seconden en 5 minuten op hoge intensiteit. De rustmomenten tussen deze intervallen zijn korter (vaak 30 seconden) en kunnen bestaan uit een actieve rust (lage intensiteit) of complete rust. Vervolgens sluit je de training af met een cooling-down.

HIIT workout

Ben jij ondertussen benieuwd geworden naar een HIIT workout? Probeer onderstaande Tabata-HIIT workout dan eens thuis.

FEMFEM HIIT Tabata workout jip

Ook benieuwd waarom krachttraining nou zo goed is voor jou? Dat lees je hier.