Succesvolle vrouwen besteden ook de laatste minuten van hun werkdag op een efficiënte manier. Het is geen kwestie van het laatste kwartiertje voorbij kijken, je laptop dichtklappen en naar huis gaan. Zij denken ook over deze minuten na en spenderen deze zo:

succesvolle vrouwen FEM FEM

1. Ze werken hun to-do list bij

Succesvolle professionals houden hun altijd uitdagende to-do list bij. Zij zullen in de laatste 10 minuten een blik werpen op hun to-do list en kijken of ze taken kunnen afvinken. Zij gaan er namelijk niet vanuit dat ze alle details onthouden en bekijken hun resultaten realistisch.

2. Ze ruimen hun bureau en computer op

Wanneer je niet geordend bent, zullen jouw opdrachten veel meer tijd kosten dan wanneer je volledig georganiseerd en opgeruimd te werk gaat. Dit is iets wat succesvolle mensen begrijpen en daarom zullen zij hun harde dag werken afsluiten, door de rommel van die dag op te ruimen, zodat ze de volgende dag met een schone lei kunnen beginnen. Zo creëer je de perfecte werkplek.

3. Ze nemen een moment om de dag te reflecteren

Naast dat het erg belangrijk is om te kijken welke deadlines je wel en niet gehaald hebt, is het van belang om te reflecteren hoe dat komt. Waarom ging iets goed of juist niet goed en wat moet je doen om het de volgende keer nog beter te doen. Even een moment nemen om je dag te reflecteren, kost slechts enkele minuten tijd, maar het levert je uiteindelijk veel op.

4. Ze reageren enkel op belangrijke zaken

Aan het einde van je dag heb je geen behoefte meer om alle nieuwe mailtjes te beantwoorden. Collega’s die van alles van je willen kunnen vaak ook een dag later geholpen worden. Daarom zul jij op deze momenten jouw time-management skills moeten gebruiken om enkel in te gaan op urgente zaken. Bekijk wat prioriteiten heeft en handel dit af in je laatste minuten op het werk.

5. Ze blijven gefocust

Het is begrijpelijk dat je minder scherp bent dan aan het begin van de dag. Toch is het belangrijk om je hoofd erbij te houden in de laatste 10 minuten van het werk. Rond je zaken af en zorg dat je met een tevreden gevoel naar huis kunt gaan.

6. Ze bepalen de belangrijkste doelen voor de dag erna

Na een lange dag werken zijn er eigenlijk altijd nog onafgeronde taken, deze zogeheten top of mind prioriteiten blijven hoogstwaarschijnlijk wel in je hoofd zitten. Toch is het beter om ze op te schrijven, zo maak je ze tastbaar en concreter.

7. Ze bekijken hun planning voor de volgende dag

Nadat zij hun belangrijkste doelen hebben gesteld, werpen ze een blik op hun agenda. Hoe ziet de volgende dag eruit, staan er nog vergaderingen ingepland of moet je ’s ochtends ergens anders zijn dan op het werk. Zo begin jij de volgende dag beter voorbereid, minder gestrest en zelfverzekerd. Om nog beter te worden in het managen van je tijd om effectief te kunnen werken dan is een cursus time management van het effectieve werken aan te raden.

8. Ze zijn dankbaar

Fijne werkplekken, zijn plekken waar men respect voor elkaar heeft en waar dankbaarheid en erkenning heel gewoon zijn. Ook al sta jij boven jouw collega, dan is het nog steeds belangrijk om dankbaar te zijn voor het werk wat hij/zij keer op keer aflevert. Succesvolle mensen beseffen dat zij het niet alleen doen, maar dat de doelen die je haalt vaak in team verband zijn.

9. Ze zeggen gedag

Het klinkt zo normaal, maar dit wordt op kantoor regelmatig vergeten: mensen die hun collega’s gedag zeggen. Het is zo’n kleine moeite, maar een groot gebaar. Naast dat je laat weten dat je naar huis gaat en dus niet meer beschikbaar bent, laat je jouw baas en collega’s weten dat je een mens bent en nog een leven thuis hebt.

10. Ze gaan naar huis

Succesvolle mensen weten hoe belangrijk de balans tussen werk en vrije tijd is. Je kunt nog zo toegewijd zijn, maar je moet ook aan je gezondheid denken en tevens je geest laten rusten. Vertrek daarom op een fatsoenlijke tijd en doe dit met een glimlach.

Niets is vervelender dan na je werk, thuis nog verder te moeten werken. Het is daarom zeer belangrijk om jezelf de bovenstaande dingen aan te leren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan, werk je vele malen productiever en blijft de sfeer intact. Ook toont een recente studie aan waarom jouw werkdag om 10 uur moet beginnen.