Meditatie zorgt voor rust in je hoofd en vermindert stress. Dat is iets wat we allemaal zo nu en dan wel kunnen gebruiken. Maar door een gehaaste levensstijl kom je er misschien helemaal niet aan toe. Gelukkig hebben wij een meditatie oefening voor jou waar je maar 7 minuten de tijd voor hoeft te nemen.

Young Woman Doing Yoga Meditation and Stretching Exercises

De oefening

Begin door rechtop te staan en houd je ogen gesloten. Voel je lichaam, je balans en je voeten die de vloer raken. Ontwikkel een soepele en stabiele adem door de neus en adem langzaam vier keer in en uit. Open je ogen en beweeg je armen bij de volgende inademing langzaam naar de zijkant van je lichaam, boven je hoofd. Kijk omhoog en probeer met iedere vingertop de vingertoppen van je andere hand aan te raken. Na een kleine pauze adem je langzaam uit en laat je je armen langs je lichaam naar beneden zakken. Herhaal dit 4 keer, heel langzaam. Vervolgens adem je weer in en breng je jouw armen op dezelfde manier naar boven. Maar dit keer breng je jouw armen na de korte pauze, tijdens het uitademen, naar beneden en raken al je vingertoppen elkaar op hetzelfde moment bij de grond. Adem weer in en strek tegelijkertijd je armen boven je hoofd uit. Laat al je vingertoppen elkaar weer raken. Herhaal dit 4 keer. Vergeet niet om je knieën zo veel als je nodig hebt te buigen. Hierbij ligt de focus niet op het rekken van je hamstrings, maar op de doorstroming.

Ga nu zitten op een stoel of kussen en houd je rug lang en recht. Richt je aandacht op alle geluiden die je om je heen hoort en merk op hoe ze voortdurend veranderen. Let op iedere verleiding om deze geluiden te labelen en te beoordelen. Richt je nu op ieder fysiek gevoel in je lichaam. Misschien voel je tintelingen of heb je een gevoel van stilte, kou of warmte. Je kunt gevoel op het oppervlak van je huid waarnemen, maar ook dieper in je lichaam. Let op iedere neiging om deze gevoelens als goed of slecht, aangenaam of pijnlijk, wenselijk of onwenselijk te benoemen en giechel zachtjes om deze constante oordelen. Richt je vervolgens weer op je ademhaling. Kijk of je jouw middenrif bij iedere inademing voelt samentrekken en bij iedere uitademing voelt ontspannen. Adem langzaam in, pauzeer even, adem langzaam uit en pauzeer weer even. Stel je adem voor als een zachte, golvende golf. Tel bij iedere ademhaling terug van 50 naar nul.

Als laatste denk je aan 3 dingen waar je erg dankbaar voor bent en stel je voor jezelf vast hoe jij je de rest van de dag wilt voelen. Zeg dit vervolgens 3 keer zachtjes tegen jezelf in je hoofd. Door dit iedere ochtend te doen, zal het je helpen tegen alle drama en onrust die, jammer genoeg, overal om je heen te vinden is.

Wil je nog meer oefeningen? Kijk dan hier.