Het daadwerkelijk naar de sportschool gaan ligt toch vaak achter een hele hoge drempel. En in de periode dat de temperatuur onder de 10 graden komt, wordt deze drempel alleen maar groter. Het enige dat je wil is onder een dekentje met warme chocomel, binnen voor de openhaard zitten nergens meer heen gaan. Maar helaas komen die vetjes dan sneller dan gewild en helemaal omdat de feestdagen ook in deze maanden vallen.

sporten-winter-motivatie-femfem

De eerste stap

Wanneer jij met je billen op de bank ploft, onder een heerlijk dekentje, wil je hier niet meer vanaf. De eerste stap is dus ook om die bank te vermijden. Ga er niet op zitten! Je komt uit je werk, je maakt je eten klaar, laat het vervolgens heel even zakken en trekt daarna je sportkleding aan om te gaan sporten. Daarna mag je net zo lang met je billen op de bank zitten als jij maar wilt. En dan voelt het extra goed.

Blijf binnen

Wie zegt dat je naar buiten moet om te gaan sporten? Je kunt het lekker warm binnen zijn en sporten best combineren. Het enige dat je nodig hebt is een matje en eventueel wat gewichten. Internet staat bol van de workouts en filmpjes waardoor jij een goede workout kunt doen, zonder dat je de deur uit hoeft. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze thuis workout waarbij je enkel je eigen lichaamsgewicht nodig hebt.

Win-win

Sporten in de winter heeft ontzettend veel voordelen. Op het begin is het misschien wat koud, maar je krijgt het al snel warm. De lucht bevat meer zuurstof in de winter en dat is ideaal voor als je aan het rennen bent. Bovendien verbrand je meer calorie├źn omdat je lichaam harder moet werken om het warm te krijgen. Plus, sporten kan helpen tegen een slechte weerstand. Sporten in de kou heeft ontzettend veel voordelen dus!

Lekkernijen zonder schuldgevoel

Jij wilt toch ook gewoon kunnen genieten van die heerlijke chocoladeletter of van het kerstdiner bij de familie van je vriend? Wanneer jij net hebt gesport, mag je hier ook zeker van genieten. Je hebt hard gewerkt en die heerlijke pepernoten heb jij verdiend. Je zult je een stuk minder slecht voelen wanneer je zorgt dat je fit blijft. Bovendien hoef jij na de feestdagen niet extra hard te werken om die overtollige kilootjes er weer af te krijgen.

Stel een doel

Het hebben van een doel zorgt ervoor dat je gemotiveerd raakt. Wat het doel is maakt niet uit. Misschien wil je een X gewicht kunnen optillen of een X aantal kilometer kunnen rennen voor het einde van het jaar. Schrijf je doel op en werk hier door middel van een planning naartoe. We kennen allemaal de smoes dat we niet willen sporten omdat het te koud is omdat we geen tijd hebben. Door deze planning zul je merken dat het een stuk gemakkelijker zal gaan, omdat je je erop hebt ingesteld.

Maak er een automatisme van

Het is heel simpel. Je moet het gewoon doen. Wanneer iets een automatisme is geworden, zit het in je routine van je week en zal het veel minder moeite kosten om die renschoenen aan te trekken. Het duurt even voordat iets echt een gewoonte is geworden, maar je moet ergens beginnen. Ga bijvoorbeeld standaard iedere dinsdagavond een rondje rennen. Wanneer het dinsdag een keer niet gaat, ga dan een andere dag. Maar spreek met jezelf af dat dit minimaal 1 keer in de week moet en het liefst op een vaste dag. Lukt het je niet om dit met jezelf af te spreken? Spreek het dan samen met een vriendin af, dan ligt de drempel hoger om af te zeggen.

Naast je sportkleding, wil je er in de winter ook nog stijlvol bijlopen. Zo kom je stylish voor de dag in je winterjas.

Ook kun je tijdens de winter lekker binnen in de sportschool sporten. Wil je meer weten over crossfit? Hier lees je wat het is.