Niets doen, we zijn er tegenwoordig niet meer zo goed in. We zijn continu in de weer, rennen van hot naar her en voelen ons bijna schuldig als we een keer een half uurtje niets doen. Maar juist omdat we in een samenleving leven waar alles continu in beweging is, is het goed om af en toe helemaal niets te doen.

niets-doen-goed-voor-je-femfem

We voelen ons schuldig

We komen thuis van het werk, waar eigenlijk nog een half volle to-do list op ons ligt te wachten, we gaan eten koken, eten en vervolgens ploffen we op de bank. Maar nadat we 5 minuutjes op de bank zitten, voelen we ons al bijna schuldig dat we niets aan het doen zijn. En dat terwijl we nog zo veel moeten doen! Naast de werkzaamheden op het werk, ligt er ook nog een hele berg was klaar, heb je je vriendinnen ook al een tijdje niet gezien en wordt het ook wel weer eens tijd om te gaan sporten. Met alle drukte en taken nog in ons achterhoofd, voelen we ons bijna schuldig als we even niets aan het doen zijn.

We doen net zo veel

We kunnen niet 24/7 bezig zijn. Wij zijn ook maar mensen en ook mensen hebben (naast de normale nachtrust van 8 uur) momentjes nodig waarop ze gewoon lekker even helemaal niets doen. Het opeten van de lunch achter je laptopschermpje om ‘tijd te besparen’ is eigenlijk te gek voor woorden. Na die 8 uur heb je net zo veel af gekregen als wanneer jij even de tijd voor deze lunch nam, na een tijdje kunnen we ons namelijk niet meer concentreren. Ons brein weet dat een werkdag 8 uur heeft waarin alles gedaan moet zijn. Wanneer we slechts tot 3 uur zouden werken, zouden we net zoveel gedaan krijgen in minder tijd. Wanneer we meer willen afvinken, moeten we bijvoorbeeld ook stoppen met multitasken. Dit omdat we maar een bepaalde tijd aan een stuk geconcentreerd kunnen blijven.

Plan ‘niets doen’ in

Op school leerden we altijd dat we er even tussenuit moesten als we ons niet meer konden concentreren. Maar waarom doen we dat nu dan niet meer? Waarom willen we alsmaar door? Door even helemaal niets te doen, kun je je hoofd weer tot ontspanning brengen en heb je weer de mogelijkheid om helder te kunnen denken en geconcentreerd te werk te kunnen gaan. Plan dus gewoon momentjes van niets doen in. Het is niet erg om druk te zijn, als je hier maar op de juiste manier mee omgaat en je momenten van rust pakt.

Vind jij het lastig om je hoofd tot rust te laten komen en kom je daardoor lastig in slaap? Op deze manier val jij binnen no-time in slaap.