Zit jij in de stress omdat je weet dat de zomer er aan komt en je nog niet helemaal lekker in je vel zit? Geloof ons, je bent niet de enige. Vele van ons zijn nu weer heftiger aan het sporten dan eerst, eten veel gezonder en drinken liters water om maar weer met een goed gevoel in hun bikini of badpak te kunnen lopen. Eerder schreven wij al over intermittent fasting en veel vrouwen zijn ook aan de slag gegaan met deze manier van vet verbranden. Maar eerlijk is eerlijk, met de paasdagen in aantocht is het lastig om nee te zeggen tegen al het lekkers dat op de ontbijt- en brunchtafels verschijnt. En dan met name die paaseitjes zijn moeilijk te weerstaan. Herkenbaar? Dan hebben we goed nieuws: deze mag je gewoon blijven eten en kunnen je zelfs helpen bij het afvallen.

Onderzoek

Aan de Universiteit van l’Aquila in Italië werd onderzoek gedaan naar het eten van chocolade en het resultaat hiervan op onze bloedsuikerspiegel. Dit onderzoek had goede resultaten voor fans van pure chocolade: de deelnemers die maar liefst 15 dagen dagelijks pure chocolade eten zagen hun suikerspiegel met 50% dalen. Met pure chocolade wordt in dit geval gedoeld op de variant die voor 70% uit cacao bestaat. Het dalen van de suikerspiegel zou te danken zijn aan zowel de flavonoïden in de chocolade als aan de gezonde vetten in pure chocolade. Deze laatste hebben een goede impact op het voorkomen van een insulinepieken.

Het is dus juist verstandig om dagelijks zowel voor als na het eten een stukje pure chocolade te eten. Of in dit geval dus een klein paaseitje. Voedingsspecialist Sue Decotis benadrukt daarbij wel dat het stukje chocolade niet groter mag zijn dan het laatste kootje van je duim. Anders krijg je te veel suikers en vetten binnen en gaat het hele riedeltje niet op. Vrolijk pasen!