Veel mensen hebben last van een slaaptekort. We weten allemaal hoe belangrijk slaap is, maar door ons werk en sociale leven komen we niet altijd aan voldoende nachtrust toe. De volgende signalen wijzen erop dat je meer slaap nodig hebt.

Tired young woman taking a break from learning and napping on the book.

1. Je bent constant geïrriteerd

Wanneer je weinig slaapt en moe bent, zul je een stuk geïrriteerder zijn. Op zulke momenten maakt het vaak niet uit wat mensen zeggen, omdat jij je toch al gauw zult irriteren. Probeer 2 uurtjes slaap meer te pakken en je zult al een hoop verschil merken.

2. Je hebt altijd honger

Studies hebben aangetoond dat minder slaap leidt tot een lager niveau van leptine, het hormoon die je hersenen vertelt om te stoppen met eten. Wanneer je dus minder slaapt, kun je een stuk meer eten dan normaal.

3. Je hebt hele erge wallen

Je wilt natuurlijk niet op je werk verschijnen met een doffe huid en enorme wallen onder je ogen. Het heet natuurlijk niet voor niets een schoonheidsslaapje. Door meer te slapen, zullen de wallen uiteindelijk verdwijnen. Dat oogt een stuk frisser.

4. Je voelt je vaak ziek

Je hebt drie keer meer kans om verkouden te worden als je minder dan 7 uur slaapt. Zorg er dus voor dat je ’s avonds niet meer tot laat in bed ligt om e-mails te beantwoorden of nog een aflevering te bekijken van je favoriete serie, maar pak die extra uurtjes slaap.

5. Je kunt je niet concentreren

Hoe minder je slaapt, hoe moeilijker het wordt om je goed te kunnen concentreren. Wanneer je vaak aan het staren of dagdromen bent, zul je toch wat meer uurtjes slaap moeten pakken. Je wilt je natuurlijk wel kunnen concentreren als je op je werk zit.

6. Je bent erg emotioneel

Soms kun je zo moe zijn dat je er emotioneel van wordt en in tranen uitbarst. Een gebrek aan slaap verlaagt je emotionele veerkracht, dus ieder klein ding kan er al voor zorgen dat de tranen in je ogen beginnen te vloeien. Dat is natuurlijk niet altijd even gebruikelijk.

Met deze tips val je beter en sneller in slaap.