Wanneer je gaat solliciteren voor een nieuwe baan zijn hard skills vaak van belang. Hier worden specifieke kennis en vaardigheden onder verstaan die gerelateerd zijn aan functies en rollen in organisaties en zijn nodig om een specifieke taak uit te kunnen voeren. Hierbij kun je denken aan programmeren, een vreemde taal spreken of schrijven. Maar tegenwoordig zijn soft skills ook van belang. Wij vertellen je wat het is en hoe je dit het beste kunt ontwikkelen.

Businesswoman drinking coffee

Wat zijn soft skills?

Soft skills zijn een aanvulling op de hard skills. Het zijn sociale en emotionele vaardigheden die vorm en inhoud geven aan de houding en het gedrag van mensen. Hierbij spelen intrinsieke motivatie, het onderhouden van gezonde relaties, creativiteit en persoonlijke betrokkenheid een belangrijke rol. Soft skills zijn vaak aan te leren en verder te ontwikkelen. Om dit te ontwikkelen is het belangrijk dat je goed communiceert, op de juiste manier in teamverband kunt werken en een goed aanpassingsvermogen hebt.

Hoe ontwikkel je ze?

Communicatie

Het is belangrijk om goed en duidelijk te communiceren met je werkgever. Daarbij is het belangrijk om typfouten in mails te voorkomen en de juiste naam te schrijven, maar ook om de juiste lichaamstaal te gebruiken en rechtdoorzee te zijn als het gaat om het beantwoorden van vragen. Wanneer je een vraag niet begrijpt, kun je beter om verduidelijking vragen. Daarnaast is het ook goed om vragen te stellen aan je werkgever. Uiteindelijk probeer je er namelijk achter te komen of je goed voor elkaar bent.

Aanpassingsvermogen

Volgens een onderzoek van LinkedIn is bijna 70 procent van de managers van mening dat aanpassingsvermogen de belangrijkste soft skill is, dus het is belangrijk om deze te bezitten. Een belangrijk onderdeel van het aanpassingsvermogen is dat je openstaat voor de mogelijkheid van aanpassing. Je hoeft er niet al goed in te zijn, zolang je maar laat zien dat je het wel wil proberen. Wanneer er wordt gevraagd naar je zwakke punten of wat je nog wilt leren, zal je reactie eigenlijk moeten gaan over hoe je bereid bent om nieuwe taken aan te nemen en je vaardigheden te vergroten.

Werken in teamverband

Trent Innes, manager van Xero, heeft een bijzondere manier om potentiële kandidaten te evalueren. Wanneer hij een sollicitatie heeft, zorgt hij ervoor dat de kandidaat even meeloopt naar de keuken waar hij degene een glas water of kopje koffie aanbiedt. Vervolgens gaan ze in een kamer zitten om wat te praten. Hij vindt het altijd interessant om te zien wie aanbiedt om na afloop zijn/haar lege glas of kopje naar de keuken terug te brengen. Ongeveer 70 tot 80 procent van de sollicitanten doet dit. Dit laat zien hoe iemand een steentje kan bijdragen.

Word jij niet gelukkig van je baan? Hier lees je hoe je er een vindt die bij je past.