Het huidige weer in Nederland is natuurlijk niet echt uitnodigend om te gaan sporten. Hardlopen in de regen is vaak niks aan en door de regen fietsen naar de sportschool al helemaal niet. Maar het is juist belangrijk om te gaan sporten nu het herfstseizoen is begonnen en een herfstdipje op de loer ligt. Sporten heeft namelijk voordelen voor je brein.

Seasonal Affective Disorder

Er bestaat zoiets als een Seasonal Affective Disorder, dit is een soort seizoensdepressie die ontstaat door het gebrek aan vitamine D in de winter. Het schijnt dat vrouwen hier vier keer meer last van hebben dan mannen. Een gezonde sportroutine kan voordelig werken tegen je herfst- en winterdip. Je hoeft niet uren te zweten, ongeveer een halfuurtje per keer flink bewegen is al voldoende. Dit zijn enkele voordelen van het sporten voor je hersenen.

voordelen sporten brein femfem

Je voelt je meer alert

Na een workout kan je je fitter, energieker en alerter voelen. Door de verhoogde bloedtoevoer door het sporten krijgt je brein een boost. Hierdoor heb je meer focus. Even gaan sporten tussen het studeren of werken door is daarom eigenlijk heel goed om even uit de sleur te komen en weer focus te krijgen.

Je humeur verbetert

Als je gestrest bent of heel erg druk dan is het laatste waar je aan denkt de sportschool. Toch wordt het aanbevolen om jezelf lekker in het zweet te werken als je gestrest en opgefokt bent. Zelfs met een korte middelmatige work out kan je al positieve effecten merken.

Je bent creatiever

Heb je moeite met het doen van een creatieve opdracht? Ook hier kan een goede work out bij helpen. Laat je werk even voor wat het is en doe een paar oefeningen thuis. Je creativiteit kan een boost krijgen kort na het doen van een sport routine.

Je voelt je minder angstig

Regelmatig sporten kan ook een voordelig effect hebben op mensen die angstig zijn. Er is een onderzoek geweest die bevond dat mensen kalmer worden en minder angst gevoelig worden door regelmatig te sporten.

Geen zin om naar de sportschool te gaan? Zie hier de ideale thuisoefeningen voor je buikspieren.