Weekend betekent voor vele dat ze kunnen uitslapen en stiekem kun je je hier doordeweeks al ontzettend op verheugen. Óók zijn er de ochtendmensen die het juist heerlijk vinden om in het weekend vroeg uit de veren te gaan want uitslapen is “een waste of time.” Maar goed, hoor jij bij de eerste groep, dan hebben we goed nieuws voor je…

slapen weekend FEM FEM

Er zijn mensen die beweren dat te veel slaap niet goed voor je is. Dan je juist níet moet uitslapen in het weekend. Dit onderzoek bewijst het tegendeel en laat weten waarom je zaterdag en zondag lekker lang moet luieren in je bed.

Het onderzoek

Wetenschappers van de Stockholm University hebben ontdekt dat mensen die ’s nachts maar aan 5 uur slaap komen, een grotere kans hebben om jong te sterven. Klinkt heftig ja, maar bij dit onderzoek lieten ze ook weten dat de uurtje die je dan in het weekend inhaalt, het allemaal weer compenseert. Dat betekent dus als ze in het weekend meer ongeveer 9 uur slaap hebben, dat het risico om jong te overlijden niet toe zal nemen.

Hoe dit onderzoek in z’n werking ging? Wetenschappers hebben de gegevens van slaapgewoontes van meer dan 43.000 mensen ontvangen onder de 65 jaar. Na ongeveer dertien jaar hebben ze gekeken naar de hoeveelheid sterfgevallen van de 43.000 en of er een link was tussen de mensen die waren overleden en hun slaapgedrag. Uiteraard hoeft hun slaapgedrag niet iets met hun overlijden te maken hebben want er zijn genoeg andere factoren waardoor je kunt komen te overlijden, maar wat de wetenschappers wel konden concluderen was dat mensen die doordeweeks minder slaapuren hadden, het in het weekend compenseerde.

Het zit zo: mocht je nu denken dat het onlogisch klinkt omdat je de opbouw van gemiste slaapuren niet zomaar elke week kan goedmaken, dan heb je zeker gelijk, maar het gaat om moeheid. Die moeiheid wat je opbouwt kom je in het weekend vanaf door slaap en vooral volledig tot rust komen.

Voldoende slaap

We zeggen hierbij niet dat je doordeweeks per sé weinig slaap moet hebben en in het weekend minstens 9 uur je rust moet pakken. Natuurlijk moet je proberen om iedere nacht voldoende slaap te hebben, want een ideale hoeveelheid slaap volgens onderzoekers zit zo tussen de 6 à 7 uur.

Heb je moeite om naar bed te gaan en wil je het liefst nog even een aflevering op Netflix kijken? Deze fijne meditatie oefening is ideaal om je dag mee te beginnen, maar natuurlijk ook om je dag af te sluiten. Zo creëer je meer rust in je hoofd en kun je ontspannen aan je nachtrust beginnen.