bestelzuilen

De bestelzuilen nemen winkels over: fijn dat ze er zijn of juist helemaal niet?

Body & Mind22 jun , 11:00 doorRomy Nouwen
De afgelopen jaren steeg het aantal bestelzuilen wereldwijd met maar liefst 43%. De handige palen zijn in veel winkels en restaurants al lang niet meer weg te denken. Maar is dat wel zo positief of verlangen we stiekem terug naar het oude concept – gewoon bestellen bij een medewerker?

Bestelzuilen nemen toe

De afgelopen jaren introduceerden meerdere restaurants en winkels een nieuw item: bestelzuilen. Dat betekent niet langer bestellen bij een medewerker achter een balie, maar gewoon zelf op een zuil. We zagen ze voor het eerst bij McDonalds, maar inmiddels zijn ze overal te vinden. Zelfs je ijsje in de IKEA bestel je tegenwoordig alleen nog maar via een bestelzuil. Het werkt als volgt: jij scrolt via de zuil door alle opties heen en voegt de dingen die jij wil hebben toe aan je winkelmandje. Zie het een beetje als online shoppen, maar dan in een restaurant. Vervolgens reken je af, komt er een bonnetje uitrollen met een nummer en kun jij wachten tot jouw nummer wordt omgeroepen. Hoor je jouw nummer? Dan kun je de bestelling ophalen. 

Voordelen van de bestelzuilen

Sinds de komst van deze bestelzuilen merken we wel een aantal voordelen. Zo hoef je namelijk veel minder lang in de rij te staan dan vroeger. Kun je je nog herinneren dat je vroeger zo lang in de rij stond bij de McDonalds? Je bestelde alles bij een medewerker en ter plekke ging hij of zij de hele bestelling voor je klaarmaken. Fijn als je meteen aan de beurt bent, maar als je pas de vijfde of zesde in de rij bent is dat wel een ander verhaal. Dankzij de bestelzuilen ben je tegenwoordig veel sneller aan de beurt. De rijen zijn minder lang en het personeel heeft hun handen vrij om zo snel mogelijk bestellingen klaar te maken. Win-win zou je zeggen!

Nadelen van de bestelzuilen

Toch zitten er ook een nadeel aan de bestelzuilen. En dat heb je waarschijnlijk nog niet eens doorgehad. Die bestelzuilen zorgen er namelijk voor dat je irrationele keuzes maakt. Want stel je voor: je loopt de McDonalds in en je ziet dat het best druk is. Gelukkig zijn er meer dan genoeg bestelzuilen, dus de rijen zijn niet zo heel lang. Dan ben je aan de beurt en kun je je bestelling bij elkaar gaan zoeken. Je voelt je toch wel een beetje opgehaast, omdat er mensen om je heen staan te wachten. Heel snel maak je dan maar een keuze tussen één van de vele dingen, en je gunt jezelf de tijd niet om eens goed te kijken wat er eigenlijk allemaal is. Daarom kies je dan maar wat je altijd kiest, want de druk is te hoog. Hoger dan toen je eerder altijd in de rij moest staan.

Fijn dat ze er zijn of juist niet?

Is het dan fijn dat de bestelzuilen er zijn of juist niet? Het menselijk aspect is natuurlijk compleet verdwenen in dit proces en de kans is groot dat deze niet meer terug zal komen. Tegelijkertijd zorgt het er wel voor dat de wachttijden verminderen. We hoeven minder lang te wachten, waar we in deze samenleving allemaal maar al te blij mee zijn. Toch is het voor onszelf misschien wel een gemis: de tijd dat we rustig konden bestellen. Dat we zelf een echte keuze konden maken, in plaats van dat we maar gaan voor het standaardmenu.