In een wereld van mode en beauty is diversiteit steeds een crucialer thema geworden en dat blijkt ook in de praktijk. Want waar vroeger een beperkt schoonheidsideaal werd gepromoot, beseffen mensen zich nu pas dat schoonheid in vele vormen, maten, kleuren, en leeftijden komt. Maar waarom is het nog meer zo belangrijk om verschillende lichamen te tonen in bijvoorbeeld beauty campagnes?
Het schoonheidsideaal van vroeger: slank, dunne benen, haarloos, geen striae of onzuiverheden en niks moet té erg hangen of bewegen. Of naja, vroeger? We kijken hier helaas nog steeds hetzelfde naar. En niet alleen mannen, maar ook vrouwen, En als we hier niet zo snel mogelijk verandering in brengen, kan dit in de toekomst nóg meer schade aanrichten dan dat het nu al doet. De nieuwste generatie speelt nu namelijk in anno 2024 nog steeds met Barbies die slank en knap zijn. Hiermee ventileren we al naar kleine kinderen dat ze er later zo uit moeten zien, of dat onze zonen later zo'n vrouw moeten zoeken. Dus: een vrouw die wat forser is? Die wordt nu nog steeds afkeurend aangekeken en dat zou niet moeten.
Gelukkig beginnen mode- en beautymerken steeds meer verschillende lichamen te tonen in hun campagnes. Maar waarom is dat zo belangrijk?
De campagnes van tegenwoordig worden allemaal uitgevoerd via sociale media. En als dat niet zo is, gaan mensen er wel op sociale media over praten. En we merken het nu al, maar sinds sociale media bestaat, is ons zelfbeeld alleen maar achteruit gegaan. Influencers gebruiken filters zonder erbij stil te staan en beroemdheden laten alles glad strijken en opspuiten. Hiermee krijgen we het idee dat we er ook zo uit moeten zien - maar als beautycampagnes het tegenovergestelde laat zien kunnen vrouwen hun lichamen eindelijk beginnen te accepteren.
Ben je slank dan herken je het waarschijnlijk niet, maar als forse vrouw zal jij je vast weinig in modellen kunnen herkennen. Als je door de stad loopt en naar de vitrines kijkt is er niet een paspop met jouw maat. En hoeveel modellen zijn er in de fashion wereld die dezelfde omvang hebben? Weinig tot géén, en dat is problematisch. En dat werkt ook met beauty campagnes. Het is belangrijk dat wanneer een make-up merk beide vrouwen aanspreekt: zowel de forsere als de slankere. Ze hebben tenslotte beide het recht om iets bij te kopen, nietwaar?
Hoe minder inclusief we worden, hoe langer mensen blijven bodyshamen. Het moet dus niet alleen voor beautymerken, maar voor alle merken vanzelfsprekend worden om alle soorten lichamen te overzien bij een campagne. Hoe minder we verschillende soorten lichamen laten zien, hoe lastiger iedereen het gaat vinden om ergens anders te kijken dan het schoonheidsideaal. Kortom: laten we met z'n allen een verandering brengen in de maatschappij zodat iedereen zich goed en fijn in zijn of haar eigen lichaam voelt.
Ben je die prachtige lichamen, perfecte bikinilijnen, gladde huiden en strakke lichamen zat? En wil je hierdoor alleen maar beautymerken supporten die inclusief zijn en van verschillende lichamen houden? Dan ben je bij Fenty Beauty, het merk van zangeres Rihanna, aan het juiste adres. Voor de zomercollectie van het merk heeft ze drie verschillende campagnebeelden vrijgegeven waarin drie verschillende vrouwen staan met verschillende lichaamstypes in bikini's. Niet iedereen schreef er lovende reviews onder, maar als alle beautymerken dit gaan doen, zullen de negatieve reacties ook een stuk minder worden.