Geef Caroline penselen en make-up en ze doet elke vrouw én elke huid stralen! Ze is een onderneemster pur sang en steekt momenteel haar hele ziel en zaligheid in de minerale make-uplijn Cent pur Cent. Ze bieden eenvoudige, gezonde én verantwoorde producten om vrouwen een goed gevoel te geven. Wij spraken Caroline en vroegen haar naar haar carrièretips - en natuurlijk ook naar haar ultieme make-uptips.
Caroline Rigo is inmiddels niet meer weg te denken uit de beautywereld. Deze Limburgse onderneemster heeft met haar passie en visie een indrukwekkend imperium opgebouwd. Als oprichtster van onder andere Cent Pur Cent, i.am.klean, Blush Academy + Agency en Café Beauté, streeft ze naar gezonde en natuurlijke schoonheidsproducten. Haar missie? Vrouwen laten stralen met eerlijke make-up en hen inspireren om het beste uit zichzelf te halen.
Wat zijn jouw 3 beste carrièretips?
1. Gewoon doen!
"Niet wachten tot het perfect is. Ik hoor zo vaak van vrouwen die zeggen dat ze iets willen starten. Als ik ze vraag waar ze op wachten, zeggen ze altijd hetzelfde: de website is nog niet af is, de naamkaartjes nog niet gedrukt of er mist nog iets kleins. Mijn tips is om het gewoon te gaan doen. Als je website af is wil je waarschijnlijk toch weer iets veranderen. Ga het gewoon doen, en dan komt het wel."
2. Verdiep je in het ondernemerschap
"Veel mensen starten een business vanuit iets wat ze goed kunnen. Een talent wat ze hebben of iets wat ze heel leuk vinden. Maar, bij ondernemen komt veel meer kijken. Denk bijvoorbeeld aan het cijfermatige. Het is belangrijk om je te verdiepen in het ondernemerschap en alles wat erbij komt kijken."
3. Vindt balans tussen je onderbuikgevoel en je verstand
"Er moet een goede balans zijn tussen het volgen van je onderbuikgevoel en de juiste beweegredenen. Voelt het goed én kun je het goed onderbouwen? Als je maar op één van de twee volmondig 'ja' kunt zeggen, vind ik het nooit een juiste beslissing. Ik heb heel vaak het gevoel dat ik een nieuwe collectie wil uitbrengen. Maar, dat zijn toch al snel vier of vijf nieuwe producten. Soms voel ik dat het gaat werken, wat goed is, want dat betekent vaak dat er marktpotentieel is. Maar giet het in een Excel-sheet. Op deze manier maak je inzichtelijk hoeveel er bijvoorbeeld verkocht moet worden voordat het rendabel is. Als je er dan nog steeds een goed gevoel over hebt, dan weet je dat het haalbaar is."
Als ondernemer pur sang heb je al veel verschillende bedrijven gestart, waarom ben je begonnen met Cent pur Cent?
"Ik ben begonnen omdat er geen één make-upmerk was wat er zowel mooi uitzag als goed was voor de huid. Dus ik had de mooie luxe merken zoals Dior en Chanel, en de gezonde merken die je bij de apotheek kon kopen. Maar ik dacht: het kan toch niet dat er niks bestaat wat die twee combineert? Dat is eigenlijk het startpunt geweest om zelf iets te gaan ontwikkelen. Ik wilde mooie producten maken voor iedereen. Dus ook voor de vrouwen met huidproblemen die ik in het verleden had gezien en niet wisten welke make-up ze konden gebruiken. Die combinatie wilde ik maken."
Hoe blijf je vernieuwen en innoveren?
"Trends volgen, maar ook out of the box durven denken. Bedenk zelf eens een kleur in plaats van de Pantone kleur van het jaar te volgen. Doe veel inspiratie op. Ikzelf haal veel inspiratie uit mensen en andere culturen. Dat hoeft niet heel exotisch te zijn. Ik krijg al inspiratie als ik vanuit België naar Nederland ga. Ik maak een praatje met verschillende mensen en kijk naar hun wensen en behoeften. Wat me stiekem ook inspireert: neuzen in iemand anders' toilettas."
En dan natuurlijk een make-up vraag, wat is jouw favoriete product?
"Mijn favoriete product, waar ik nóóit zonder kan, is de loose mineral foundation. Er zit geen talk in dus het droogt de huid niet uit. Het is zowel een poeder als een foundation, er zit SPF 20 in en er zit zink in wat je huid ook nog eens verbeterd. Het is echt mijn all time favorite en ik draag hem iedere dag.
Één make-uptip waarvan je denkt dat iedere vrouw hem kan gebruiken?
"Laat je om de tien jaar professioneel adviseren. Je huid verandert dus je make-uproutine moet ook veranderen. Veel vrouwen van zestig gebruiken dezelfde producten als die ze gebruikte toen ze dertig waren, dat werkt niet meer. Je gezicht verandert, dus is het belangrijk ook je producten te veranderen."