We hebben allemaal die ene collega, die keer op keer dezelfde fouten op kantoor maakt, waardoor jij stiekem elke keer weer op je tanden moet bijten. Het liefst zou je uit pure frustratie opstaan en de vergaderruimte uitstormen, maar hey - het is de bedoeling om professioneel te blijven. Dus, hoe kaart je dit subtiel en zonder drama aan? Wij helpen je.
Voordat je je collega confronteert met hun blunder, haal eerst even diep adem. Niets is zo gênant als een collega op een botte manier verbeteren en vervolgens beseffen dat je het zelf óók fout had. Pak het strategisch aan: toon empathie en maak de correctie niet persoonlijk.
Zeg bijvoorbeeld: "Hé, ik denk dat je misschien bedoelde [correcte detail] in plaats van [foute detail]? Wilde het even checken om zeker te weten dat we op één lijn zitten." Zo klinkt het meer als een vriendelijke heads-up dan als een afstraffing!
Wil je geen ongemakkelijke vibes op de werkvloer? Maak dan je correctie niet in het openbaar, tenzij het écht niet anders kan. Niets is zo pijnlijk als iemand afvallen waar anderen bij zijn - niemand vindt dat relaxed. Een korte één-op-één chat doet in dit geval wonderen.
Probeer iets als: "Ik zag iets in het document en ik denk dat er een klein foutje in zit. Zullen we er even samen naar kijken?" Zo houd je het luchtig en helpend in plaats van belerend!
Wil je fouten op kantoor aankaarten en dit netjes aanpakken? Gebruik de ‘ik zie wat je bedoelt, maar…’-aanpak. Dit werkt vooral goed als je collega halverwege een meeting iets roept dat gewoon niet klopt.
Zeg dan iets in deze trant: "Interessant punt! Ik dacht dat het net iets anders zat, namelijk [correctie]. Wat denk jij?" Zo geef je ze de ruimte om zelf hun fout in te zien, zonder dat je ze publiekelijk op hun nummer zet!
Heeft jouw baas of senior-collega iets verkeerds gezegd? Ai, dat is altijd een tricky one! Je wil niet arrogant overkomen, maar ook niet dat het hele team straks verkeerde info aanneemt.
Kies in dit geval een zachte toon: "Ik wil even dubbelchecken, ik dacht namelijk dat het zo zat… Maar ik kan het mis hebben!" Zo geef je de ander de kans om het zelf op te pikken en voelt niemand zich betutteld.
Fouten op kantoor maken zijn menselijk en iedereen overkomt het wel eens. Allen is niet élke fout het waard om gecorrigeerd te worden. Als een collega een onbenullige verspreking maakt die geen grote gevolgen heeft, weeg dan af of het écht nodig is om er iets van te zeggen. Pick your battles, want je wil niet bekendstaan als de wandelende spellingscorrector van het kantoor.