Je eigen beauty imperium opbouwen: het is iets waar menig vrouw van droomt. De 25-jarige Julia Veer besloot een sprong in het diepe te nemen en richtte samen met haar lover Randy Feliz, het hebberigmakende beautymerk Clay and Glow op. Maar hoe deed ze dat? En is het runnen van een eigen business eigenlijk wel zo leuk als het lijkt? Wij belden met Julia om haar het hemd van het lijf te vragen.

julia clay and glow

Clay and Glow

Heb je het niet in de ICI Paris-winkel zien liggen, dan heb je het merk vast wel eens in de beautytas van menig influencer gespot. Clay and Glow is een onwijs populair skincaremerk en weet de markt enorm te veroveren. Met producten die stuk voor stuk wél wat goeds doen voor je huid en ook nog eens in een fotogenieke verpakking zitten, is het merk continu in populariteit aan het groeien.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Clay And Glow (@clayandglow)

Of het altijd al de droom van Julia was om een eigen beautymerk te starten? Eigenlijk niet. Al zat het ondernemen altijd al in haar bloed. “Het was niet altijd al mijn droom om te ondernemen, maar vroeger bij mij op school was er altijd al een moeder die haar zoon op kwam halen van school – volgens mij was zij makelaar ofzo. Zij droeg dan van die hoge hakken en dan dacht ik: ik wil zoals haar zijn. Niet per se als ondernemer, maar gewoon omdat ze echt een zakenvrouw was.”

“Ik wil kunnen zeggen: dit is mijn merk.”

Na flink wat side hustles, wist Julia zeker dat ze zelf iets op wilde zetten. “Ik wilde echt een merk van mezelf. Dat ik een product heb gemaakt en kan zeggen: dit is mijn merk.”

‘Ik ga gewoon mijn eigen producten ontwerpen’

Julia had zelf regelmatig last van huidproblemen. Er was eigenlijk geen product dat echt goed voor haar huid werkte – en dat zette haar aan het denken. “Tot ik een masker voor mijn gezicht gebruikte en een mega allergische reactie kreeg. Mijn gezicht was superrood, deed pijn en toen zag ik dat het product dat ik gebruikte echt full of shit zat. Dus ik dacht: ik ga gewoon mijn eigen product ontwerpen.”

rode huid masker clay and glow julia veer
De rode huid van Julia na een verkeerd product (Beeld: Clay and Glow)

Heb je ooit op een potje van een beautyproduct gekeken, dan weet je dat er in beautyproducten tig verschillende ingrediënten met ingewikkelde namen te vinden zijn. Ook Julia kan hierover meepraten en vertelt al snel dat zij echt geen scheikundige kennis hierover heeft. “Ik heb geen verstand van beauty en ingrediënten, dus we hebben al snel een expert gezocht die daar wel verstand van heeft. Toen kwamen we met een man in gesprek en hij zei: we gaan dit doen.”

“Mensen denken dat ik dit aan mijn eigen keukentafel in elkaar heb geflanst, maar hij heeft dit natuurlijk in zijn eigen fabriek gedaan.”

Wat waren de grootste obstakels?

“Als ik van tevoren had geweten wat er allemaal bij komt kijken, had ik het niet gedaan”, lacht Julia. Er komt zoveel op je pad waar je niks van weet – en die je keer op keer moet Googlen. Juist die naïviteit heeft ook wel positief gewerkt.”

Als er iets is waar Julia geen rekening mee had gehouden, was het de hoeveelheid geduld die ze moest hebben. Je zou denken: je ontwerpt een product, het wordt ontwikkeld en vervolgens ga je het verkopen. Maar dat gaat er in de praktijk héél anders aan toe. “Er komen zoveel dingen op je af en dingen gaan totaal anders dan je verwacht, dus dat kan behoorlijk overwhelming zijn. Je geduld wordt echt op de proef gesteld.”

“Vind je het te veel werk? Dan wil je het niet echt.”

Wil je een eigen onderneming starten? Dan moet je er volgens Julia echt honderd procent achter staan. “Je moet prepared zijn om een jaar of twee of drie minder te doen. Dus inleveren op je social life, financiën of lifestyle. Je moet inleveren om een bedrijf te kunnen starten”, legt ze uit. “Even geen vakantie of een keer niet uiteten, maar je focus op je onderneming. Randy en ik deden het minimale om zoveel mogelijk in ons bedrijf te steken. Als je dat kan, dan denk ik dat je het al hebt gemaakt. Vind je het te veel werk? Dan wil je het niet echt.”

Hoe hou je dit 24/7 vol?

Het runnen van een eigen business gaat Julia en haar partner norm goed af. Zo heeft Clay and Glow inmiddels haar eigen office en inmiddels al acht mensen in dienst. Voor Julia voelt het soms alsnog heel onwerkelijk, maar ook mega leuk. Toch is het runnen van je eigen bedrijf enorm pittig. Het werk gaat altijd door – en dat is iets waar Julia ook wel eens tegenaan loopt. “Ik denk niet dat ik het ooit kan uitzetten in mijn hoofd, maar ik vind het ook niet erg, want ik vind het leuk om te doen. Wel stel ik targets, zodat ik wanneer dat doel behaald is, ik mezelf trakteer op iets leuks zoals een weekendje weg. Op die manier hou ik het vol.”

“Eerder wist ik niet eens dat het zaterdag of zondag was, omdat ik altijd thuiswerkte, dan liep alles door elkaar. Nu ik een kantoor heb probeer ik dat echt te voorkomen.”

Een bedrijf runnen met je partner: is dat fun?

Samenwerken met een partner? Dat is iets wat Julia eigenlijk alleen maar kan aanraden. Mits je allebei dezelfde goals voor ogen hebt. “Het is ook gewoon echt heel leuk om samen ergens mee bezig te zijn, je hebt samen een doel, samen de wins. Ik zou iedereen adviseren om het samen met je partner te doen, maar alleen als je het echt samen wil. Anders is de één harder aan het rennen dan de ander.”

julia clay and glow met partner
Beeld: Clay and Glow (Julia en Randy)

Julia vertelt eerlijk dat zij en Randy flink kunnen kibbelen als het op werkgebied aankomt. “Of we ooit ruzie hebben? Ja, elke dag. Nouja ruzie, het zijn lekkere discussies. Het is juist heel fijn dat je die discussie aan kan gaan, want dat zou ik met de meiden op kantoor nooit hebben, dan doe ik ‘mooi ingepakt’ mijn verhaal. We hebben allebei onze eigen taken op kantoor en dat maakt het enorm prettig werken. Zo doen we alsnog ieder ons eigen ding.”

Niets is wat het lijkt

Dat een eigen bedrijf runnen alleen maar rozengeur en maneschijn is, wil Julia heel graag ontkrachten. “Ondernemen is niet alleen maar glitter and glamour. Ik laat op TikTok zien dat ik een podcast opneem en events bezoek, maar de eerste drie jaar is dat niet zo. Dan zit je op de laptop op een zolderkamertje te strugglen om je huur te betalen. Het is niet altijd zo mooi als je op social media laat zien. Als je weer de zoveelste taak hebt waar je geen zin in hebt, of die heel saai is, dat deel je dan niet. Het is niet zo makkelijk als het lijkt.”

Via TikTok is Julia druk bezig met het uploaden van videos die een realistisch beeld van haar dag geven. Want veel mensen verwachten het niet, maar als ondernemer zit je echt 90 procent van je dagen op kantoor.

@juliaveerx Dag in mijn leven | Episode 10 #daginhetlevenvaneenondernemer #eendaginmijnleven #clayandgloweigenaar ♬ Emotional (Instrumental) – BLVKSHP

Van manifesteren tot aan denken in oplossingen

Drukke dagen op kantoor, tegenslagen en héél veel geduld: het hoort er allemaal bij. Julia heeft echter wel een belangrijke les voor alle vrouwen die ook succesvol onderneemster willen worden. Zitten de cijfers even tegen? Dan houdt Julia zich naar eigen zeggen aan een belangrijke regel. “Ik probeer altijd in oplossingen te denken, om te kijken waar het door komt. Wij hebben een soort golden rule: focus, constant en vernieuwing. Altijd als het minder gaat, dan gaat het bij een van de drie mis. Soms zijn we zo bezig met meetings, maar dan gaat het bij sales mis. Dan weet je dat daar de focus niet lag. Constant zijn is bijvoorbeeld heel belangrijk op TikTok, soms ben ik zo druk dat ik die video’s vergeet, want pas als je constant bezig bent, gaat het goed.”

En last but not least heeft een stukje manifesteren ook een grote rol gespeeld in het succesverhaal van Clay and Glow. “Ik heb een vision board op de achtergrond van mijn telefoon met alle doelen die ik wil behalen. Ook spreek ik mijn doelen uit en doe ik alsof het al gebeurd is. Bijvoorbeeld door een foto van Sephora te maken, omdat ik daar ooit wel zou willen liggen. Door deze foto op mijn vision board te zetten, geloof ik dat deze doelen niet onmogelijk zijn. Waarom je moet doen alsof het gaat gebeuren? Dan act je er ook naar.”