Juist wanneer de zon schijnt zou je denken dat singles er op los daten. Het gebeurt wel ja, maar toch zijn de zomermaanden veel minder populair om opzoek te gaan naar de liefde dan we voorheen misschien wel dachten. Het zijn juist de regenachtige dagen dat we massaal opzoek gaan naar love.

daten zomermaanden FEM FEM

Je zou denken dat de zomer hét moment is om een nieuwe liefde tegen het lijf te lopen. Het is (vaak) lekker weer wat kan zorgen voor extra kriebels. Lexa.nl besloot onderzoek te doen naar de invloed van seizoenen op daten en wat blijkt, 39% van de singles heeft juist geen voorkeur aan daten in het zomerseizoen.

De vier seizoenen en de liefde

Van alle vier de seizoenen scoort herfst het slechts, slechts één op de tien singles denkt dat dit een fijn moment is om een liefde te vinden. Wat het onderzoek wel liet blijken is dat de zomer wél de ideale setting is voor een liefdesboost. Volgens seksuoloog Drs. Eveline Stallaart zit het zo: “Minder kleding zorgt voor meer seksuele prikkels, ook hebben we een beter humeur en meer vrije tijd: de gouden formule voor aantrekking. Bovendien heeft de zon ook invloed op ons libido.” Maar meer aantrekking betekent absoluut niet dat we opeens veel meer gaan daten. Zodra de zon schijnt zijn we veel meer ondernemend en veel minder bezig met het zoeken van de liefde online.

Wat wel ontiegelijk goed werkt? Regen. Zo gaf 64% van de ondervraagde aan dat ze het romantisch vinden. Denk hierbij aan zoenen in de regen en schuilen voor een hoosbui (thank you The Notebook) máár, dat betekent niet gelijk dat we dan ook daadwerkelijk een date gaan inplannen. Nee, wanneer het regent zien vrijgezellen dat als een uitgelezen kans om een liefde online te vinden en wordt er massaal geswiped en dus is de percentage van zoekende mensen een stuk hoger dan in de zomermaanden.

Wat overigens wél telt in de zomermaanden, of ja, gewoon als het heel warm weer is, is dat we veel meer zin hebben in seks. Misschien moeten we de zomer meer zien als het seizoen van de lust in plaats van de liefde…