Een nieuwe blush die helemaal viral gaat of een lange denim rok die de nieuwe fashion trend wordt van 2023. Op het moment dat je TikTok opent ben je niet meer veilig voor alle influencers. Maar er is nu ook een tegenbeweging gekomen. ‘De-influencers’ vertellen je precies welke producten je niet moet kopen.

tiktokkers de influencen

Wat zijn ‘de-influencers’?

De hashtag #deinfluencing gaat helemaal viral op TikTok en heeft op het moment al meer dan 250 miljoen views. Maar wat houdt het nou eigenlijk in? Influencers zijn mensen die jou beïnvloeden om een bepaald product te kopen. ‘De-influencers’ zijn mensen die precies het tegenovergestelde willen bereiken. Deze ‘de-influencers’ willen jou namelijk juist beïnvloeden om een product niet te kopen.

Het zijn dus niet mensen die tegen influencers zijn of dat beïnvloeden tegen willen gaan. In principe doen ze precies hetzelfde als influencers en worden wij als kijkers dus nog steeds beïnvloedt. Maar wat wel positief is aan ‘de-influencing’ is dat je waarschijnlijk een stuk eerlijkere mening gaat krijgen dan van influencers.

Impulsief bestellen

En ook houden de ‘de-influencers’ ons tegen om zomaar impulsief iets te bestellen. Je hebt namelijk echt niet iets nodig, alleen omdat iemand anders op TikTok zegt dat het een goed product is. Wij moeten ook eerlijk zijn, het liefst bestellen wij ook zo snel mogelijk alle viral producten waar we over schrijven. Maar als je er goed over na denkt, heb je veel van die spullen helemaal niet nodig en geef je je geld veel liever aan iets anders uit.

En daar is niet alleen je eigen bankrekening blij mee, maar het is ook goed voor het milieu. Want al die microtrends die we op TikTok langs zien komen zorgen ook voor overconsumptie. En daar is onze, nu al steeds warmer wordende planeet, niet zo blij mee. Daarom is het dus heel erg belangrijk om bewust na te denken over wat je nou allemaal wel en niet nodig hebt.

Is dit het einde voor alle influencers?

Of deze ‘de-influencers’ een einde gaan maken aan alle normale influencers? Waarschijnlijk niet. Zolang bedrijven influencers blijven betalen om hun producten te promoten zal er niet snel een einde aan komen. Maar hoe meer ‘de-influencing’ TikToks er zijn, hoe bewuster mensen worden van hoeveel ze eigenlijk wel niet kopen. En dat is een trend die we eigenlijk alleen maar kunnen supporten.

@michelleskidelsky Replying to @krishateresa 🫡🫡 my bank account hates me, save yours while you can #deinfluencing ♬ original sound – michelle

Lees ook: Cash stuffing: volgens TikTok is dit dé manier om geld te besparen.