Onze emoties schieten vaak alle kanten op en dat is heel normaal. Of het nou stress om een werkafspraak is of pure blijdschap nadat je goed nieuws hebt gekregen. Het hoort er allemaal bij, maar helaas vergeten we dit vaak. Dit komt doordat we eigenlijk het liefst alleen nog maar blij willen zijn. Herken jij dit? Dan ben je een emotionele perfectionist.

Altijd blij zijn

We hebben tegenwoordig liever niet meer te maken met tegenslagen. Dat uit zich dan vaak in dat we het liefst alleen maar blij zijn, maar zo werkt het leven natuurlijk niet. Het is niet heel gezond om altijd te streven naar blij zijn, want we hebben niet voor niets verschillende emoties. Het is zeker niet erg om te streven naar een zo blij mogelijk gevoel, maar in sommige gevallen is het beter om je andere negatieve emoties niet uit de weg te gaan.

emotionele perfectionist
Bron: Pinterest

Emotionele perfectionist zijn heeft veel nadelen

Juist een emotionele perfectionist heeft best veel moeite met het hebben van negatieve emoties. Ze gaan boosheid, verdriet en stress liever uit de weg op alle fronten van het leven. Het streven naar altijd gelukkig zijn, zorgt er alleen in veel gevallen voor dat je je op lange termijn juist slechter gaat voelen. Het weerhoudt je er namelijk van om te dealen met de problemen in je leven. Hierdoor zal je er uiteindelijk meer last van krijgen.

Dealen met het zijn van een emotionele perfectionist

Eigenlijk betekent het zijn van een emotionele perfectionist dat je té weinig waarde hecht aan andere emoties. Maar hoe los je dit op? Eigenlijk gemakkelijker dan je denkt. Het is belangrijk dat je meer stil gaat staan bij hoe je je voelt. Dit kun je doen door ze op te schrijven of ze hardop uit te spreken.

Probeer dit een aantal weken te doen, zodat je daadwerkelijk het verschil kan merken. Je zal zien dat het je emotionele gesteldheid veel goeds doet.