coffee to go lekkerder

Coffee to go? Dit is waarom je take away koffie altijd lekkerder smaakt

Food & Drinks29 nov , 14:00 doorRomy Nouwen

Koffie smaakt eigenlijk altijd wel een beetje anders. Maar wat ons betreft, is één ding duidelijk: die take away coffee smaakt altijd het beste – misschien de reden dat we er ook veel te veel geld aan uit blijven geven. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Een psycholoog heeft het antwoord. Spoiler alert: het heeft niets met de koffie zelf te maken.

De magie van een take away koffie

Als je een echte koffieliefhebber bent, kun je waarschijnlijk beamen dat koffie nooit echt hetzelfde smaakt. Natuurlijk zijn er allerlei verschillende bonen, die zeker invloed hebben op de smaak. Toch is dat niet alles. Het maakt ook gewoon verschil in welke vorm je de koffie drinkt. Thuis is je koffie vertrouwd, en smaakt hij altijd goed. Maar je moet toegeven: op z'n tijd is een take away koffie ook gewoon echt een feestje. We kunnen het maar moeilijk uitleggen, maar een koffie die je buiten de deur haalt smaakt altijd gewoon een stuk beter.

Waarom smaakt een take away koffie altijd beter? 

Maar, hoe kan het dat een take away koffie zó veel beter smaakt dan je eigen vertrouwde bakkie pleur aan de keukentafel? Psycholoog Aristoteles Paulines vertelt aan Metro UK hoe dat precies zit. Volgens hem gaat het niet altijd om die quick fix met cafeïne. Nee, het is veel meer dan dat. We gebruiken die take away kop om een bepaald beeld uit te stralen naar onze omgeving. Het beeld van jezelf mét koffiekop straalt iets uit naar de rest van de maatschappij.

"Voor velen symboliseert het een drukke, doelgerichte levensstijl. De simpele handeling van het over straat lopen met een merkkoffiekop geeft een beeld van betrokkenheid, productief zijn en onderweg zijn," legt Aristoteles uit. De associatie kan ervoor zorgen dat mensen zich zelfverzekerder voelen. Alsof ze onderdeel zijn van een cultureel ritueel dat erbij hoort in deze tijd.

Er zijn genoeg barista's die koffie to go schenken, maar de grootste ketens zijn op één hand te tellen. Dit zorgt ervoor dat het kopen van een bepaald merk koffie ook een gevoel van status geeft. Juist als we de koffie kopen van zo'n grote 'populaire' keten – ten koste van kleinere hardwerkende ketens – doen we mee met de trends en 'horen we erbij'.

Hoe koffie een middel werd om een boodschap over te brengen

Die koffie to go smaakt dus zéker goed, maar dat is al lang niet meer de enige reden dat we hem onderweg af en toe nog scoren – en er zeker een paar euro te veel aan uitgeven. Die take away koffie is langzaam veranderd in een middel ome en boodschap over te brengen aan de buitenwereld. En we doen met zijn allen mee! Juist doordat we anderen met take away koffie blijven zien als iemand die voldoet aan dat plaatje, zijn we geneigd zelf ook mee te blijven doen.