schermafbeelding 2024 05 28 080513

Dit is wat er volgens ons met e-bikes moet gebeuren

Fun & Living01 jun 2024, 14:00 doorAurora Ferrari

Je hebt het vast niet kunnen missen, maar e-bikes zijn populairder dan ooit. Vorig jaar werden in Nederland, net als het jaar daarvoor, meer elektrische fietsen verkocht dan normale fietsen. Begrijpelijk, want ze zijn een stuk sneller en je hoeft er weinig voor te doen. Maar het aantal dodelijke fietsongelukken stijgt, en dan voornamelijk onder ouderen. Kenners proberen een helmplicht door te voeren, maar ligt het probleem daadwerkelijk daar? Dit is wat er volgens ons moet gebeuren met e-bikes. 

E-bikes en fatbikes zijn populairder dan ooit

Je kunt er niet omheen: het straatbeeld wordt compleet gedomineerd door elektrische fietsen. En de nieuwste innovatie van 2024, fatbikes, hebben ook de hele weg overgenomen. Wie auto rijdt, weet dan ook als geen ander dat het doodeng is om op straat te rijden wetend dat deze fietsen bestaan. Want dat een botsing op de fiets slecht kan aflopen, weten we inmiddels wel. Maar met elektrische fietsen kan het zelfs leiden tot een dodelijk ongeluk. "Letsel aan het hoofd, de hersenen, de nek, klaplongen, bloedingen in de buik, uitgebreide breuken", vertelt neuroloog Marcel Ariës op de intensive care van het Maastricht UMC aan NOS. "Het afgelopen jaar hebben we zes e-bikers gehad met ernstig hersenletsel. Ze hadden allemaal geen helm op. Een groot deel is overleden". 

Volgens NOS zijn er vorig jaar 229 fietsers in totaal verongelukt, 26 meer dan in 2019 en het hoogste aantal in 25 jaar. Van de verongelukte fietsen is 32% op een e-bike. Wat ons betreft veel te veel. Maar wat is hiervoor de oplossing? Volgens een heleboel kenners willen ze voor e-bikers een helmplicht invoeren. Maar is dat écht de oplossing, of is er iets anders wat we hieraan kunnen doen? E-bikes gaan tenslotte net zo snel als scooters - maar hebben helaas dezelfde voordelen als normale fietsers. Knal je met de auto op zo'n ding (terwijl het zijn schuld is) dan ben je alsnog de pineut. Een nieuw idee is opgegooid - en daar kunnen we ons wel in vinden. Het geven van een kenteken aan e-bikes. Ze krijgen dezelfde rechten als scooters en worden dus niet meer als 'normale fietsers' gezien. Want laten we eerlijk zijn: dat zijn ze toch ook helemaal niet meer?

En wat betreft fatbikes? 

Die dingen zijn helemaal gevaarlijk. Hierover moet dus nog even gediscussieerd worden. Misschien moet er wel een leeftijdsgrens op komen. Steeds meer minderjarigen rijden op zo'n fatbike terwijl ze nog maar weinig weten over het verkeer. Misschien zouden er alleen mensen op mogen rijden met een rijbewijs, of in ieder geval mensen van 18 jaar of ouder. En daarnaast: waar is onze fietcultuur gebleven? Vroeger fietsten we voor ons leven naar school - door weer en wind. En dat had eigenlijk ook wel wat.