Iedereen kent de slogan van L'Oréal Paris: 'Because I'm worth it'. De slogan heeft in de loop der jaren een enorme impact gemaakt. In de korte documentaire 'The Final Copy of Ilon Specht' duiken we in het leven van de vrouw die in 1971 (toen ze 23 jaar was) de revolutionaire slogan bedacht. Wat begon als een statement tegen de mannelijke reclamewereld, groeide uit tot een groot feministisch symbool.
In een tijd waarin mannen de dienst uitmaakten in de reclamewereld, durfde Ilon Specht het anders te doen. Ze schreef niet over hoe vrouwen mooier konden worden voor anderen, maar over waarom ze hun eigen schoonheid mochten vieren. 'Because I'm Worth It' werd niet alleen een slogan voor L'Oréal Paris, maar een statement voor vrouwen die hun eigenwaarde opeisten.
'The Final Copy of Ilon Specht' (geregisseerd door de tweevoudig Oscar-winnaar Ben Proudfoot) laat zien dat deze woorden meer waren dan een goede marketingtruc. Ilon Specht vocht voor gelijkheid in een industrie waarin vrouwen nauwelijks serieus werden genomen. Haar slogan gaf een stem aan miljoenen vrouwen die zich jarenlang niet gewaardeerd voelden. En daar zijn we haar eeuwig dankbaar voor!
Ilon Specht overleed in april 2024, maar haar impact leeft nog voort. Haar woorden hebben generaties vrouwen geïnspireerd en blijven tot op de dag van vandaag relevant. In haar docu blikt ze terug op haar carrière en de strijd die ze voerde. Haar verhaal is een herinnering aan hoe één stem een beweging kan starten.
Deze documentaire is niet een mooi verpakt reclamespotje voor L'Oréal Paris, maar een ode aan een vrouw die haar tijd ver vooruit was. Het herinnert ons vrouwen eraan hoe belangrijk het is om ruimte op te eisen in een wereld die ons soms die ruimte niet gelijk biedt. 'The Final Copy of Ilon Specht' is nu te streamen op Prime Video en TED.