Vorige week was het hoge woord eruit, Nike en SKIMS bundelen hun krachten - en dat was meteen te merken op de beurs. Na de aankondiging van NikeSKIMS, schoot het aandeel van Nike met 6.2% omhoog. Klinkt misschien niet als een megasprong, maar vergis je niet! Het betekent een waardestijging van 6.7 miljard (!) dollar. Dat noem je nog eens lekker binnenlopen!
Dat Nike juist nu kiest voor een samenwerking met een externe partij, komt niet helemaal uit de lucht vallen. De zaken lopen niet zo lekker bij Nike.
Zeg nu zelf, als je in de sportschool staat, hoe vaak zie je de iconische Nike-swoosh voorbijkomen? Juist ja, steeds minder. En dat heeft alles te maken met grote concurrenten.
Steeds meer merken - denk aan 'Lululemon' en 'Girlfriend collective' - focussen zich specifiek op de vrouw. De groeiende concurrentie binnen de sportwereld maakt het Nike steeds moeilijker om relevant en dominant te blijven.
Nike voelt dat het roer om moet, zodat ze niet achter alle andere sportmerken verdwijnen. En als ze terug willen aan de top van de vrouwen-sportwereld, moet dat groots aangepakt worden. Tijdens de Super Bowl 2025 maakten ze na 27 jaar eindelijk weer hun comeback met een commercial. Een mega statement, maar niet genoeg om alles in één klap te fiksen.
Dus dachten ze groter. Veel groter. Wie anders dan Kim Kardashian (the queen of shapewear) kon hen helpen om weer relevant te worden? Het razend populaire label SKIMS is in zes jaar tijd uitgegroeid tot een bedrijf met een waarde van zo’n 4 miljard dollar. Kassa!
Nike zag het potentieel, en terecht: de cijfers spreken voor zich. De geboorte van NikeSKIMS lijkt nu al lekker te werken voor Nike. Nu is het alleen nog wachten tot volgend jaar tot we eindelijk onze sporttas kunnen vullen met de NikeSKIMS-collectie. Maar als de cijfers iets voorspellen, wordt dat het wachten meer dan waard!