le creuset

Statement in de keuken: hoe Le Creuset de harten van Gen Z'ers wist te winnen

Fun & Living14 dec 2024, 11:00 doorRomy Nouwen

Le Creuset pannen wisten de aflopen tijd te veranderen van een ietwat oubollig degelijk product naar een echt statusobject. Generatie Z heeft het merk nu compleet omarmd en het hebben van zo'n pan staat hoog op het prioriteitenlijstje. Wij vertellen je alles over de Le Creuset-hype.

Le Creuset

Le Creuset, je hebt de naam van het merk vast wel eens gehoord of voorbij zien komen bij foodfluencers op TikTok en Instagram. Dit Franse pannenmerk is hét merk van kookgerei. Prachtige gietijzeren pannen in alle kleuren van de regenboog, die je niet alleen goed helpen tijdens het koken maar je keuken ook in één klap een chique vibe geven. Le Creuset bestaat al sinds 1925, en dat had je misschien verwacht. We zien de pannen namelijk het laatste jaar pas écht vaker voorbij komen. Toch viert het merk dus al bijna haar honderdste verjaardag!

Le Creuset werd ooit geboren in het Franse stadje Fresnoy-le-Grand. Een mooi plekje in het midden van Frankrijk. Een Belg en Fransman sloegen de handen ineen en kwamen tot deze perfecte pan. Een pan waarmee je goed kunt koken, maar ook een pan waarmee je kunt pronken wanneer je hem op tafel staat. Het merk veroverde al snel de wereld, en kookliefhebbers konden hun geluk niet op. Toch zien we de laatste tijd verandering. Hoewel de populariteit altijd al aanwezig was, begint deze populariteit zich nu toch al anders vorm te geven.

Van simpel pannenmerk naar statement

Voorheen was Le Creuset dus gewoon een heel goed pannenmerk. Je kocht je pan bij dit merk en je kon erop vertrouwen dat je de juiste kwaliteit in huis haalde. Daarbij konden interieurliefhebbers hun geluk ook niet op met dit merk. De pannen zijn namelijk ook nog eens een lust voor het oog. Als je deze pan in huis haalt, haal je daarmee een echte eyecatcher in huis. Wel effe wat anders dan een simpele pan van de Ikea of Action.

Toch is er een kleine twist merkbaar. De pannen van Le Creuset zijn niet enkel meer fijn kookgerei en een eyecatcher in je keuken. Een pan van Le Creuset is nu meer een statement piece geworden. Je straalt er iets mee uit, wanneer je zo'n pan in huis hebt. Generatie Z heeft het pannenmerk compleet omarmd.

Heel verrassend is het eigenlijk ook weer niet. Een pan bij Le Creuset kost inmiddels tussen de €165,- en €549,-. Dan hebben we het over behoorlijke bedragen. Mocht je je zo'n pan kunnen veroorloven, zegt dat natuurlijk ook iets. Dat is vergelijkbaar met andere dure producten van bekende populaire merken. Zo gaat het bijvoorbeeld ook met auto's, telefoons of meubels. Wanneer je meer kunt betalen voor een bekend product, geeft dat je automatisch een bepaalde status. Enne, laat dat nu vaak hetgeen zijn waar we als mens naar streven.

Waar heeft Le Creuset deze twist aan te danken? 

Maar hoe kan het dan dat Le Creuset ineens zo'n statussymbool is geworden? Voorheen was het merk eigenlijk heel degelijk, maar dat imago is compleet omgeslagen. De komst van sociale media heeft daar zéker aan bijgedragen. Voornamelijk jonge mensen zijn ineens helemaal om, en dat heeft het merk te danken aan de populariteit op TikTok. Op het platform zien we de pannen van Le Creuset steeds vaker voorbij komen bij Foodfluencers, maar ook in bekende trends die de wereld overgaan. Generatie Z heeft het merk in hun hart gesloten – en het lijkt erop dat het merk voorlopig nog niet hoeft te vertrekken.