Vroeger. Vroeger werd succes gemeten aan de hand van materialistische zaken als het bezitten van een huis of een auto. De status werd niet gemeten aan de hand van de grootte van het huis of het merk van de auto, maar aan de mate waarin sociale en financiële zekerheid werd behaald. Het zogenoemde huisje-boompje-beestje-gevoel. Die traditionele maatstaf is niet meer. Uit onderzoek blijkt dat mensen tussen de 25 en 35 jaar bijna geen huizen kopen en nog minder vaak een auto. Sterker nog, deze ‘generatie der huurders’ verkiest het delen van spullen boven het hebben er van.

koppel-sharing

Maar waarom verkiezen we delen boven hebben?

Allereerst zeggen sociologen dat de moderne volwassene lijdt aan een constante financiële crisis. Er wordt weinig opgebouwd en mensen zijn bang om serieuze leningen aan te gaan zoals een hypotheek. Echter, is dit niet de voornaamste reden. Onze generatie definieert het begrip succes op een andere manier dan de manier waarop onze ouders dat deden. Daarnaast hecht onze generatie waarde aan andere punten. Onbewust hebben we collectief het begrip ‘succes’ veranderd.

Onze generatie:

  • Koopt geen eigendommen, we huren
  • Investeert liever in ervaringen

We hechten minder waarde aan welvaart en stabiliteit, maar we willen een flexibel schema en financiële en geografische onafhankelijkheid. Tien jaar lang werken voor dezelfde werkgever? We kunnen niet eens twee jaar in de toekomst kijken. Waar onze ouders dergelijke onzekerheden vermeden, moeten wij er niet aan denken om het gevoel te krijgen dat onze toekomst en onze groei bepaald is.

Materiële zaken

Waarom bezit men nog een auto? Ruil de (dure) vaste lasten en het inefficiënte gebruik (een auto staat namelijk 95% per dag stil, zonde!) voor een deelauto. Amigo maakt het mogelijk om een eigen auto te delen met vrienden, familie, buren of andere bekenden. Vooral in deze tijd is het fijn om te weten met wie jij een auto deelt. Je bent verbonden met de andere autodelers en dat geeft vertrouwen. Er zijn twee opties:

  1. Je deelt een auto met een vaste groep vrienden. Iedereen betaalt een gelijk bedrag per maand aan vaste kosten en de gereden kilometers worden per persoon naar gebruik verrekend. Dit is 0,14 cent per gereden kilometer. Voor de auto geldt nu een tijdelijk actietarief van 150 euro per maand, dat je deelt door het aantal mensen met wie je de auto deelt.
  2. Een eigen Amigo auto om te kunnen delen met vrienden wanneer je de auto zelf niet nodig hebt: de opbrengsten van de deelritten gaan dan van jouw maandelijkse kosten af. Je kunt de auto delen met zoveel mensen als je maar wilt!

Kortgezegd: je hebt de voordelen van een eigen auto, voor de kosten van een deelauto! Zelfs de wegenbelasting, onderhoud en APK zijn al inbegrepen. Het geld dat je bespaart, kun je mooi uitgeven aan andere leuke dingen, bijvoorbeeld ervaringen zoals lekker uiteten gaan (wanneer dit weer mag en kan, natuurlijk).

Liever huren of delen

Een auto huren of delen dus, in plaats van bezitten. Amigo heeft een keyless systeem en is eenvoudig te delen met wie je maar wilt. Met een app kun jij de auto gemakkelijk openen en sluiten. De app kun je ook gebruiken om de auto te reserveren en een overzicht van de kosten te bekijken. Met de gezamenlijke agenda bepaal je wie wanneer de auto gebruikt. Zo is alles overzichtelijk en ontstaat er geen gedoe onderling. Weet je nog niet met wie je auto wilt delen? Dan kun je gebruikmaken van je eigen netwerk, namelijk je social media contacten en de GPS-functie in de app. Op deze manier kun je eenvoudig je vrienden vinden en toevoegen. Door middel van de GPS-functie zie je wie bij je in de buurt woont, dat is wel zo gemakkelijk!

Duurzaam

Duurzaamheid is iets wat onze generatie ook steeds belangrijker lijkt te vinden, dat zie je terug in onder andere het verspillen van minder voedsel. Ook met Amigo draag je een steentje bij aan het thema duurzame mobiliteit. Want in tegenstelling tot nieuwe auto’s te laten produceren, wat we nu natuurlijk bij veel autodeelconcepten zien, zet Amigo bestaande, stilstaande auto’s in. Op die manier wordt het aantal auto’s op de weg niet vergroot, maar wordt er efficiënt gebruik gemaakt van het bestaande netwerk van auto’s en mensen.

Door ervaringen maken we vrienden

Geluk wordt mede bepaald door de sociale interactie tussen mensen. Simpelweg: praten met anderen en het hebben van goede vrienden maakt ons gelukkig. En waar horen mensen liever een verhaal over? Je ervaringen of je dure bezittingen? Onze ouders hebben nooit de kans gehad om net zoveel ervaringen op te doen als dat wij kunnen. Tegenwoordig is de drempel naar backpacken, studeren in het buitenland of een startup beginnen veel lager dan in de tijd van onze ouders. Doordat deze kansen zich minder voordeden investeerden zij in huizen en auto’s. Een slimme zet. Echter, hoeven wij dit niet meer. We investeren niet in huizen en auto’s, maar in ervaringen. Een luxe positie waar we het maximale uit moeten halen, bijvoorbeeld door middel van een deelauto. Zo kun je weer nieuwe en hechtere vriendschappen creëeren.