Tijdens dit interview maken we kennis met Bibi Janus, opgegroeid in Hoorn, op haar 18e verhuist naar Amsterdam om uiteindelijk de overstap te maken naar een level hoger: New York! Bibi heeft een droomleventje. Een powervrouw, woonachtig in New York en een eigen bedrijf! Maar, om dit te bereiken heeft ze ook veel moeten doen. Wij namen contact op met Bibi om haar eens even goed aan de tand te voelen over hoe het leven in New York is en hoe het voor haar voelt om een Nederlandse onderneming in een ander land te hebben.

juicebrothers bibi janus

Vertel Bibi, wat is jouw relatie met Juicebrothers?

”Voor mij was het een frustratie dat er geen goede cold-pressed sap te krijgen was in Nederland. Dit heeft ertoe geleid dat we samen met Guus en Noah (mijn businesspartners) hebben gekozen om Juicebrothers op te gaan zetten. En met veel succes!”

”Op mijn 25e ben ik naar New York verhuist om daar een eigen kleding lijn op te zetten, Texture by SunajIk was ontzettend onder de indruk van hoe ontwikkeld de cold-pressed and raw scene in New York was. In elke zaak waar we naartoe gingen om onderzoek te doen, wilde we alles proberen en testen. Vervolgens hebben we de chef van Organic Avenue aangenomen. Organic Avenue was op dat moment een van de grootste juice bars in New York. Met haar samen hebben we ons menu gecreëerd. Ik werkte close met haar samen om alle smaken goed te krijgen en onderzoek te doen naar de markt. Het idee en het menu komen dus echt uit New York.”

Dus, als vervolg ook écht een zaak geopend?

”Het was een vrij logische stap om ooit ook hier een zaak te openen, ja. Nadat we 2 jaar open waren in Amsterdam zijn we benaderd door een partner die eigenaar is van een grote supermarkt keten in New York (40 supermarkten). Hij opende een foodhall samen met twee andere vegan restaurants en wilde Juicebrothers er graag bij hebben. Dit was dus voor ons een ideale stap om een winkel te openen in New York. Onze chef werkt ook nog steeds vanuit New York en creëert alle Juicebrothers recepten. We hadden ons toen niet kunnen bedenken dat het zo een groot succes zou worden in Amsterdam en New York! We zijn heel tevreden met de groei en met de vaste klanten van Juicebrothers.”

Fake it till you make it. Soms is het beter om je erdoorheen te bluffen.

Hoe is het als vrouwelijke onderneemster in NYC?

Afwijzingen over het feit dat ze een vrouw is, heeft Bibi niet gehad. ”Ik denk if anything dat het soms juist in je voordeel werkt. Toen ik begon met ondernemer was ik 25 jaar en wist ik vrijwel niets. Dat was af en toe wel lastig, omdat je dan wordt gezien als jong en onervaren. Dat was eigenlijk meer een probleem dan het vrouw zijn.

Wat betreft jong en onervaren, juist door New York heb ik ook geleerd dat het soms goed is om je erdoorheen te bluffen.. Niemand weet namelijk precies wat het juiste is en ik heb ervaren dat het beter is om zelfverzekerd te zijn, in plaats van onzeker. Door fouten leer je ook weer veel en gaat het de keer daarop goed. Mijn motto is altijd wel een beetje geweest “Fake it till you make it” en dat past wel vrij goed bij New York en het Amerikaanse.”

Bibi Janus

Wat een sterk motto, heb je hierdoor ook nog een rolmodel naar wie je opkijkt?

”Ik kijk op naar sterke vrouwelijke ondernemers die van hun droom hun carrière hebben gemaakt. Ik geloof erin dat je alles kan doen wat je maar wilt zolang je maar hard genoeg werkt en het graag genoeg wilt. Echte rolmodellen heb ik niet perse, wel vrouwen waar ik tegen opkijk, die veel zelf hebben bereikt. Zoals bijvoorbeeld een Sarah Blakely. Zelf luister ik ook vaak naar podcast, een goede vind ik ‘The Skimm from the couch’ – dit is een podcast over succesvolle vrouwen en hun verhaal hoe ze dit hebben bereikt. Ik leer er veel van, echt een aanrader!”

Hoe ziet de toekomst er uit voor jou?

”In New York doen we veel samenwerkingen, zo werken we samen met fitness instanties en zijn we nu bezig een speciale afterwork out juice te creëren voor een merk. Verder gaan we een sap op de markt brengen die volledig locally sourced is. Dus alle producten in de sap komen van boerderijen die niet meer dan 30km van New York af zitten. Deze juice gaat groots gelanceerd worden en veranderd seasonally. In New York moet je je wel meer onderscheiden door zulke “coole” samenwerkingen te doen en actueel te blijven.”

Heb jij net zulke ambities als Bibi? ”Mijn advies voor vrouwen die hetzelfde willen doen: ik zeg altijd maar, doe het maar gewoon. Je zult 1000 fouten maken, maar dit zijn de beste fouten die je kunt maken. Het zijn de beste levenslessen. En passie, passie voor het product is het allerbelangrijkste!”

juicebrothers bibi janus

Lees ook: Speeddate – Joris van Velzen