Grote kans dat jij standaard ‘nee’ zegt wanneer de kassière vraagt of je een kassabonnetje mee wilt. Je hoeft immers niet te controleren of die komkommer en zak wortelen wel goed zijn aangeslagen, toch? Nou, kennelijk moet je dus altijd je kassabon checken! Het blijkt namelijk dat supermarkten hun zaakjes nog niet helemaal op orde hebben.

supermarkt

Hierom moet je altijd je kassabon checken

Al helemaal wanneer je slechts een paar producten haalt, vraag je meestal niet om de kassabon bij de supermarkt. Maar kennelijk kan je hierdoor dus flink wat geld mislopen. In 2021 heeft de Consumentenbond namelijk steekproeven gedaan bij supermarkten als Albert Heijn, Aldi, Coop, Jumbo, Lidl, Plus en Spar om te controleren of de prijzen die bij de schappen staan wel overeenkomen met de prijzen op de kassabon. En de resultaten zijn shocking.

20 op 21 bonnen waren fout

Het klinkt als een insane aantal, maar van de 21 bonnen die gecontroleerd werden, was er slechts eentje foutloos! Dat betekent dus dat het in twintig van de 21 gevallen tóch fout is gegaan. En meestal is dit in het nadeel van de klant; je betaalt dus teveel. Van al deze supermarkten bleek Aldi nog het beste te zijn. Van de 25 artikelen, bleek er namelijk ‘slechts’ eentje verkeerd geprijsd te zijn. De Albert Heijn daarentegen maakt veel meer fouten. Zo bleek dat een kwart van hun artikelen verkeerd geprijsd was! En ook de Jumbo deed het niet geweldig. Bij hun klopte slechts vier van de vijf prijzen bij de schappen.

Recenter onderzoek

Nu horen we je al denken: dit onderzoek komt toch uit 2021? Dus is dit nog wel betrouwbaar? Helaas wel. De Consumentenbond heeft hier recent opnieuw onderzoek naar gedaan en de resultaten waren niet veel beter. Zo rekent de Jumbo nog steeds bij één op de drie gevallen nog steeds een andere prijs dan aangegeven staat. Ook de Albert Heijn en de Plus blijken hier onbetrouwbaar in te zijn. Zo werden er bij de Albert Heijn batterijen verkocht voor €8,99, terwijl er bij het schap slechts €5,39 aangegeven stond.

Lees ook: Shocking: deze producten in de supermarkt zijn bijna 30% duurder geworden

Voordeel voor de klant

De Lidl en Aldi daarentegen zijn een stuk betrouwbaarder. Zij maken namelijk de minste fouten bij het aangeven van hun prijzen. Wellicht ook leuk om te weten: bij de Plus werkten de fouten het vaakst in het voordeel van de klant. Maar toch is het dus verstandig om altijd je kassabon te checken!