Het ketodieet, ketose dieet of ketogene dieet; steeds meer foodies hebben het erover. Tijd om hier eens in te duiken. Simpel gezegd gaat het bij het ketodieet om het eten van veel vetten, (bijna) geen koolhydraten en een gemiddeld aantal eiwitten. Aanhangers zweren bij deze levensstijl, omdat het volgens hen zorgt voor meer energie, focus en concentratie, minder honger en een constante vetverbranding.

Schermafbeelding 2018-11-29 om 12.09.59

Keto-dieet

Het keto-dieet staat voor geen koolhydraten, wel eiwitten, vet en groente. Het doel is dat het lichaam overschakelt van het verbranden van koolhydraten en eiwitten naar het verbranden van je vetreserves. Elke koolhydraat wordt uiteindelijk omgezet in suiker, en dat is volgens de aanhangers van het dieet de absolute boosdoener. Suiker geeft je energiepieken, maar vooral ook dippen, maakt je verslaafd en zorgt ervoor dat je altijd hongerig bent. Volgers van dieet omschrijven het Keto-dieet als heftig en zwaar. Maar de kilo’s en vetrandjes verdwijnen.

Ook al ligt de focus bij keto niet op gewichtsverlies, het is wel een groot bijkomend voordeel. De grootste reden hiervoor is dat je langer een bevredigd gevoel hebt na het eten van vetten. Daarnaast ben je minder afhankelijk van suikers. Bij de verbranding van glucose kan je lichaam snakken naar snelle suikers, bijvoorbeeld na een nacht slecht slapen, om je energielevel weer op pijl te krijgen. Ook kunnen suikers helpen om je even uit een concentratiedip te trekken. Vetten geven je deze high niet, maar ook niet de low die je erna ervaart. De bloedsuikerspiegel blijft stabiel en je bent langduriger voldaan.

Wat wel en niet eten?

Voedingsmiddelen die je kunt eten tijdens het ketodieet, zijn bijvoorbeeld melk, vlees, vis, eieren, kaas, pecan- en walnoten, boter, olie, mayonaise, pesto en groenten, zoals bloemkool, kool, avocado, broccoli en courgette. Bier, aardappels, rijst, pasta, brood, sauzen uit potjes en allerlei zoetigheden, zoals snoep en frisdranken behoren allemaal niet tot het ketodieet. Water, koffie en thee kun je onbeperkt drinken, een rood wijntje mag op zijn tijd! (goed nieuws!)

Lekkere tussendoortjes zijn bijvoorbeeld mayo-tonijnsalade, bessen met yoghurt, kokosbrokken uit de oven, noten, gekookte eieren, rauwe groenten (wortel, asperges, paprika, komkommer) met een dip als hummus, guacamole of tzatziki, en groenten uit de oven met of zonder vlees. “Dus… Nooit meer chocola?”, hoor ik je teleurgesteld denken. Wij maakte onlangs kennis met een keto chocolademerk, aka Keto Cacao, dus dat is dan weer goed nieuws!

IMG_2074-1 webmockup

Afkickverschijnselen

Je lichaam zal best even moeten wennen aan deze omslag, zeker als je dit in korte tijd doet. Hier bestaat zelfs een term voor, de zogenaamde ‘keto flu’, waarbij je hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, weinig concentratie en irritatie kan ervaren. De makkelijkste manier om het ketodieet te implementeren is gedurende de komende weken al minder suikers en meer vetten te gaan eten. Op deze manier merk je minder sterk de plotselinge positieve effecten, maar heb je ook minder afwenningsverschijnselen.

Lees ook: ook in de winter je body on point? Zo krijg je het voor elkaar!