Doe jij er alles aan om langer te leven? Dan kun je met je voeding ook een groot verschil maken. De keuzes voor voeding maken namelijk echt een verschil voor je lichaam. Volgens onderzoekers zou je langer leven als je meer koolhydraten eet, minder eiwitten eet en zo nu en dan vast. Wij leggen je hieronder precies uit waarom.

langer te leven
Bron: Pinterest

Onderzoek

Dat wat je eet, heeft grote invloed op je lichaam en je gezondheid. Dat wisten we natuurlijk al lang! Toch is het lastig om te bepalen wat we dan precies moeten eten om het zo gezond mogelijk te houden. Professor Valter Longo van de USC Leonard Davis School deed hier onderzoek naar en kwam erachter dat je met een bepaald dieet je levensduur zou kunnen verlengen. Met zijn bevindingen uit het onderzoek kwam hij tot het longevity-dieet. Oftewel: het levensduur-dieet.

Het longevity-dieet om langer te leven

Het optimale dieet voor een verlengde levensduur bestaat voornamelijk uit plantaardige koolhydraten als groenten, peulvruchten en volle granen. Ongeveer 30% van je calorieën zou je per dag moeten halen uit de gezonde vetten die bijvoorbeeld in olijfolie of noten zitten.

Bewerkt (rood) vlees moet je juist vermijden en volgens de onderzoeker niet eten. Wel kun je af en toe voor wit gevogelte kiezen, maar liever niet te vaak. Daarnaast is het beter om de eiwitinname te beperken. Er zijn verschillende onderzoeken afgerond die bewijzen dat de inname van eiwitten bepaalde biologische processen zoals het aanmaken van bepaalde hormonen versnellen. Eén van die hormonen versnelt het proces van ouder worden.

Lange levensduur

Om langer te leven is het dus (volgens de onderzoeker) noodzaak dat je je dieet aanpast. Dat betekent dat je bewerkt voedsel aan de kant zal moeten zetten voor een overwegend plantaardige voedingsmiddelen. Op die manier zou je tot tien jaar langer kunnen leven.

Hoe dan ook: wij vinden het absoluut niet erg om wat meer koolhydraten te eten. Maarre, onthoud wel dat ieder lichaam anders is. Sport je enorm veel, dan is het eten van voldoende eiwitten juist weer erg belangrijk voor het opbouwen van je spieren. Luister naar je lichaam!

Lees ook: Deze ongezonde voedingsmiddelen zijn stiekem helemaal niet slecht