old money aesthetic

Old money aesthetic: hoe deze trend zorgt voor meer ongelijkheid

Love & Life06 okt 2024, 19:00 doorRomy Nouwen
De afgelopen tijd zien we de old money aesthetic steeds meer terrein winnen binnen de modewereld. Iedere trend mag er zijn, maar déze trend heeft eigenlijk ook nadelige gevolgen. Het zorgt voor meer financiële ongelijkheid. Dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling.

Trends veranderen

Als je interesse een beetje in de modewereld ligt, dan zit jouw algoritme waarschijnlijk ook helemaal vol met de laatste trends. Veel TikToks en Instagram-reels nemen de huidige trends onder de loep. Het gevolg: veel makers doken de afgelopen maanden compleet in op de old money aesthetic. Van de wat wildere lookjes met croptops, wijde spijkerbroeken en oversized blouses naar een compleet andere stijl: de old money aesthetic.

Wat is 'the old money aesthetic'?

Maar wat wordt er bedoelt met de old money aesthetic? De naam zegt het al een beetje, maar het gaat eigenlijk om een veel luxere stijl dan we gewend waren. Denk aan zwarte, satijnen jurken met open rug, broeken met hoge taille, getailleerde overhemden, linnen sets en designer tassen.
Een stijl die we al een tijdje niet voorbij hebben zien komen, maar toch is hij ons ook niet geheel onbekend. Kun je je bijvoorbeeld nog de wilde verhalen herinneren uit de vele seizoen van Gossip Girl? Blaire Waldorf en Serena van der Woodsen liepen ook in dit soort outfits tijdens de afleveringen. Ook in andere series als Palm Royale, Clueless en Gilmore Girls werden we al getrakteerd op de meest luxe outfits.

Van bijzonder naar voorspelbaar

In het begin konden we de verandering van trends nog wel waarderen. Voornamelijk de mensen die zich minder prettig voelen in een croptop of wide leg jeans, konden hun hart ophalen. Eindelijk tijd voor een serieuze toon in de modewereld. Toch begint dat nu te veranderen. De outfits worden langzaam Saar en voorspelbaar, en zijn allemaal met elkaar te vergelijken. Daarnaast lijkt de motivatie om deze outfits te dragen ook anders in elkaar te steken.

Financiële ongelijkheid benadrukt

Zodra een nieuwe trend compleet viral gaat, zien we het ineens overal. Op basis daarvan lijken heel veel mensen snel om te zijn. Hierdoor nemen steeds meer mensen deze trends over en voor we het weten lopen we weer allemaal in dezelfde kledingtypen. Helemaal niet zo erg natuurlijk, maar dat lijkt bij de old money aesthetic wel anders te zijn. Deze trend benadrukt namelijk vanaf het begin al meteen financiële ongelijkheid.
Je kunt namelijk nog zó onder de indruk zijn van deze trend, maar als je zelf geen (oud) geld bezit kun je niet aanhaken. Lang niet iedereen kan zich dure designertassen en merkzonnebrillen veroorloven. Hierdoor zie je vrijwel meteen welke mensen het financieel beter hebben dan anderen. Voelt toch een beetje oneerlijk, want iedereen zou toch mee moeten kunnen in dezelfde modetrends.