Gespannen? Nergens zin in? Futloos? Misschien ligt het aan het feit dat je te weinig magnesium binnen krijgt. Dit mineraal is niet voor niets het ‘Supplement van het Jaar 2018’ geworden. Magnesium staat aan de basis van alle levensprocessen. Dit belangrijke mineraal wordt dan ook wel eens ‘de vonk van het leven’ genoemd. Wij leggen je graag uit waarom magnesium ook voor jou interessant is.

magnesium spieren geest FEM FEM

Magnesium is betrokken bij meer dan 300 functies in ons lichaam

We gaven het net al aan, magnesium is niet zomaar ‘Supplement van het Jaar 2018’ geworden. Het is namelijk betrokken bij meer dan 300 biochemische processen in je lijf. Magnesium heeft een functie voor de botopbouw en de overdracht van prikkels in de zenuwbanen en spieren, zoals de hartspier. Bovendien helpt het bij de opbouw van lichaamseiwit. We kunnen magnesium niet zelf aanmaken en moeten het uit onze voeding of een supplement halen. Maar hoe weet je nou of je wel voldoende magnesium binnenkrijgt? De meeste symptomen zijn aan spanning gerelateerd. Heb je bijvoorbeeld vaak (spier)kramp, of voel je je alsmaar gestresst en vermoeid? Dan zou je eens op je inname van magnesium kunnen letten.

Onze bodem bevat steeds minder mineralen

In principe halen we mineralen als magnesium uit onze voeding. Magnesium zit vooral in ongeraffineerde noten, granen, amandelen, zilvervliesrijst, banaan, rauwe cacao, zeewier, garnalen en donkergroene bladgroente. Spinazie staat, zowel rauw als gekookt, met stip op nummer één. De kwaliteit van onze bodem verarmt echter, onder meer door het gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Daarom bevat ons eten ook steeds minder broodnodige mineralen. Dus zelfs als je je volstopt met spinazie, dan kun je nog steeds te weinig magnesium binnenkrijgen. Onthoud ook dat groente magnesium afgeeft aan het water waarin je het kookt. Een tip om meer magnesium uit groente te halen, is dan ook om het slechts kort in een geringe hoeveelheid water te bereiden.

We nemen magnesium steeds minder goed op

De afname van de magnesium in ons lijf hangt ook samen met de opname van dit mineraal. Bij het ouder worden, wordt magnesium steeds minder goed opgenomen. Andere zaken die een goede opname tegengaan, zijn het gebruik van veel geraffineerde suiker, veel zuivelinname en het eten van bewerkte voeding. Drink jij bijvoorbeeld veel frisdrank? Dan bindt het magnesium zich aan het fosfaat, waardoor je lichaam het niet meer kan opnemen. Heb je veel stress en zorgen? In dat geval scheidt je lichaam het mineraal in verhoogde mate uit bij het sporten (transpireren). Ook als je graag en geregeld een wijntje of cocktail drinkt, neem je moeizamer magnesium op.

Magnesiumcitraat van vitaminesperpost.nl wordt wél goed opgenomen

Mocht je besluiten om je dagelijkse menu aan te vullen met een magnesium supplement dan zou je voor magnesium citraat van vitaminesperpost.nl kunnen kiezen. Dit is een lichaamseigen vorm van magnesium en daarom een van de best opneembare vormen van alle magnesium supplementen.  Magnesium citraat steunt daarbij ontspanning van de spieren, draagt bij sterke botten en tanden en ondersteunt het zenuwstelsel. Bovendien helpt het bij vermoeidheid en bij het uitvoeren van mentale prestaties. Magnesium citraat wordt voor iedereen geschikt geacht.

Screen Shot 2019-06-06 at 09.16.16 Screen Shot 2019-06-06 at 09.14.53

Mocht je meer willen weten over magnesium supplementen, dan zijn er diverse varianten.