Geitenwollen sokken of niet, tegenwoordig wordt meditatie niet meer alleen beoefend door de yogi’s en zogenaamde “nieuwetijdskinderen”. Het beeld wat men vaak heeft bij meditatie is vaak die van iemand die zit op een kussentje in een kamer vol met wierook en met oceaangeluiden op de achtergrond. Dit beeld is behoorlijk achterhaald. Onze stressvolle samenleving heeft er zelfs voor gezorgd dat zowel studenten als ambitieuze carrièrejagers de rust en voordelen van meditatie zijn gaan opzoeken en waarderen.

Meditatie is tegenwoordig dus voor iedereen. De start kan alleen soms een beetje lastig zijn. Gelukkig hebben we tegenwoordig overal een app voor en voor meditatie is dat niet anders. Dus speciaal voor de beginnende meditatie guru, geven wij de drie hele fijne apps die jou kunnen helpen. Wil je nu alles weten over meditatie? Hier lees je wat het is.

Buddhify

Voor iedereen die denkt dat ze geen tijd hebben om te mediteren is Buddhify perfect. Met deze app kun je kiezen uit meditatiesessies met een duur van tussen de 5 en 20 minuten. Daarnaast kun je kiezen uit vier meditatiestijlen en kun je je meditatie vorm aanpassen aan waar je op dat moment bent (bijvoorbeeld: in de trein) of hoe je je voelt (bijvoorbeeld: moe, gestrest of misschien juist happy). In het kader van mindfulness, geeft de app je daarnaast ook nog tips om de dag positief en zonder stress door te komen.

Meditatie-stress-verminderen-apps-FEMFEM

Headspace

Headspace maakt het super simpel om te leren mediteren. De app begint met een gratis programma dat bestaat uit 10 sessies. Tijdens elke sessie van 10 minuten word je door een rustgevende Engelse stem begeleid. Om de 2 of 3 sessies wordt er een klein filmpje getoond met uitleg hoe jouw “mind” werkt en hoe je hier gebruik van kan maken tijdens je meditatie. Na de eerste 10 sessies kun je beslissen of je verder gaat met de betaalde versie van de app. Daarin vind je een database met meditatiesessies waarvan de lengtes variëren van 2 tot 60 minuten en kun je zelfs “connecten” met je vrienden.

Stop, breath & think

Om te beginnen met aan meditatiesessie met de Stop, breath & think app kies je bij de eerste “check-in” uit een lijst waarbij je maximaal vijf emoties kunt aangegeven. Deze emoties beschrijven hoe je je lichamelijk en geestelijk op dat moment voelt. Vervolgens krijg je dan 3 oefeningen te zien en kun je er eentje kiezen die jou het meest aanspreekt en dan kun je starten met je sessie. De meditatiesessies verschillen van 3 tot 10 minuten. Verder is het leuke aan deze app dat je gestimuleerd wordt om er dagelijks gebruik van te maken. Je krijgt na een reeks meditaties namelijk een klein presentje, in de vorm van een sticker, die aangeeft op je “progress” pagina komt te staan en laat zien wat je al hebt bereikt met de app.