dingen horeca

10 dingen die mensen in de horeca doen (die eigenlijk heel onbeleefd zijn)

Fun & Living29 jan 2023, 11:45 doorDominique Evers
Een terrasje pakken om lekker te lunchen of heerlijk uiteten, we doen het allemaal wel eens. Vaak hebben we dan ook nog de neiging om het personeel even een handje te helpen, maar het blijkt dat we dit beter niet kunnen doen. Dit is namelijk heel onbeleefd. Wij zetten de grootste irritaties van het horecapersoneel voor je op een rijtje.
dingen horeca
Bron: Pinterest

#1 Helpen afruimen

Dit doet vrijwel elke horeca klant, het is goed bedoelt maar eigenlijk super irritant en onhandig. Voor degene in de bediening is het veel fijner om de borden zelf op te stapelen en afruimen, tenslotte is dat degene zijn werk. Dat je thuis op deze manier afruimt, betekent niet dat je dit ook in een restaurant moet doen. Je bent uiteten, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de tafel.

#2 Ongeduldig

Dit is een slechte eigenschap die helaas veel horeca klanten hebben. Wacht voortaan even tot het personeel je een plek wijst en ga niet zonder iets te zeggen zitten. Als je ziet dat een werknemer met een vol dienblad langs je loopt, houd je vraag dan even in. Je vraag is vast niet zo belangrijk toch?

#3 Apart betalen

Het is soms inderdaad handig, meteen de rekening splitsen, maar ook dit is heel erg irritant. Alles moet precies uitgerekend worden wat onnodig veel tijd kost. We leven in het Tikkie-tijdperk, maar maak hier dan ook gebruik van. Stuur van tevoren een Tikkie of reken achteraf zelf uit wie wat heeft gegeten of gedronken. Dat scheelt de werknemers werk en tijd.

#4 Dienblad

Je kent het wel, je hebt met de hele groep allemaal drankjes besteld en dan komt er iemand van de bediening met een vol dienblad aanlopen. Dit is erg zwaar en vraagt om balans. Wacht dus even geduldig en laat de werknemer het drankje neerzetten, zij weten tenslotte hoe ze dit het beste kunnen doen. Als jij je wijntje er zelf afhaalt dan is de balans weg en die is erg moeilijk om terug te vinden. Grote kans dat het biertje van je buurman dan over jou heen valt. En nee, dat is niet de schuld van het personeel.

#5 Onthoud je bestelling

Dit komt misschien minder vaak voor, maar als het gebeurt, is het niet fijn. Je bestelt iets, het wordt vervolgens naar je tafel gebracht en gevraagd van wie het is. En dan ineens... Niemand die meer weet voor wie die club sandwich ook alweer was.

#6 Tafels en stoelen verplaatsen

Deze spreekt voor zich. Als jij aankomt bij een terras of in een restaurant dan heeft de ruimte een bepaalde indeling. Het is dus super onhandig als jij tafels aan elkaar gaat schuiven of nog een extra stoel voor je tas wil. Dat brengt het personeel enorm in verwarring.

#7 Namen noemen

Het personeel kent niet alle gasten bij naam. Als ze aankomen met een broodje carpaccio met de vraag voor wie deze is en iemand antwoord vervolgens: "Ja, deze is voor Linda", dan weet het personeel alsnog niet voor wie het broodje is. Antwoord dus gewoon zelf of het broodje voor jou is.

#8 Beslissen

Zorg ervoor dat jij je bestelling weet voordat je deze moet opgeven, als er iemand aan de tafel komt met de vraag wat jij wil eten of drinken en je weet het nog niet, zeg dat dan. Dan komt er later iemand terug met de vraag of je het nu wel weet. En nog irritanter... Als je zelf iemand roept om te gaan bestellen en je gaat vervolgens nog twijfelen.

#9 Slechte grappen

Dit is echt een no go. Het personeel heeft die grap waarschijnlijk al een stuk of vijftig keer gehoord. Als jij afrekent bij een werknemer en degene vraagt of je het bonnetje wil houden, antwoord gewoon met ja of nee en niet de welbekende grap: "Nee hoor, ik kan het toch niet meer terugbrengen."

#10 Een 'kleine' fooi

Fooi geven wordt tegenwoordig bijna niet meer gedaan, vaak alleen nog door de oudere generatie. En dan is het ook vaak nog dat de jongere generatie maar een beetje fooi geeft. Als het bedrag €29,95 euro is dan heeft de horeca er niks aan als je €30 geeft. Mocht je fooi willen geven aan het personeel, geef dan iets meer, ze hebben namelijk niks aan vijf cent.
Buitenom al deze irritaties is het horecapersoneel wel heel blij met ons, dus blijf lekker terrasjes pakken, maar laat de werknemers gewoon hun werk doen. Daar krijgen ze tenslotte ook voor betaald.