Instagram: wie gebruikt het tegenwoordig niet? Het medium is razend populair en elke dag worden er duizenden foto’s geplaatst over het leven van verschillende mensen, met maar een doel: jezelf op de kaart zetten. Het lijkt alsof de hele wereld een beetje aan het doordraven is en daarbij steeds banger wordt om buitengesloten te worden van het fenomeen Instagram.

Schermafbeelding 2018-11-23 om 15.17.40

Follow me?

Met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers is de website hét sociale medium van het moment. Hoe meer likes en followers hoe meer status kunnen we wel vast stellen. En als je die dan niet kunt krijgen? Dan koop je ze toch gewoon? Maar ten koste van wat is de vraag?

Nicolaas Veul onderzoekt in de documentaire #followme de wereld van boostboys, bots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. #followme geeft een kijkje in de wereld achter Instagram, die je voorgoed anders naar het medium laat kijken.

Wie zijn de winnaars en wie zijn de verliezers in deze nieuwe industrie? In de serie wordt er met verschillende influencers gepraat en nemen we een kijkje bij de Amsterdamse Agency for Digital Influencer Marketing: IMA. Zij weten als geen anders hoe het platform in elkaar steekt. Veul maakt reizen van Rusland naar Amerika en gaat op bezoek bij diverse gasten om verhaal te halen over hun ervaringen in deze wereld.

Daarnaast doet Travel Influencer Sara Melotti in Milaan verslag van haar – naar eigen zeggen – geweldige relatie met het medium. Tot slot doet een groothandelaar in nepvolgers anoniem een boekje open over fraude en andere zaken die met Instagram te maken hebben. Kortom: genoeg te kijken dus! Er lijken vooral geen regels te gelden in dit nieuwe tijdperk: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.

De documentaire #followme is vanavond 23 november te zien om 20.55 uur op NPO 3. Het is zeker een kijkje waard!