Het internet heeft ons leven compleet op z’n kop gezet de afgelopen 20 jaar. Van langzaam inbellen in het begin van het jaar 2000 zijn we naar razendsnel internet met 5G op onze telefoons gegaan. Ook makers van games hebben dat begrepen. Het internet heeft de manier waarop we gamen namelijk compleet op z’n kop gezet. In dit artikel bespreken we enkele manieren waarop het wereldwijde web onze gamebehoeftes maar ook de soort spellen en het aanbod veranderd heeft.

nieuwe manier gamen

Offline wordt online

Online gamen klinkt vaak als ergens racen, een voetbalspel spelen of een schietspel. Maar er is zoveel meer online te vinden dat zich op het snijvlak van een online spel en online gamen bevindt. Zo kun je bijvoorbeeld ook in een casino online spelen. In online casino’s worden ook games aangeboden die qua graphics en entertainment al niet meer onderdoen voor andere games. De gameproviders doen er alles aan om je een mooie ervaring te bieden door spellen te maken die een bepaald thema hebben. Daarnaast werken online casino’s ook een live casino-ervaring, bijvoorbeeld door een live verbinding met een studio te maken. Op die manier waan je je echt even in een echt casino, hoewel je gewoon thuis op de bank zit.

Games aangeboden als streamingservice

Games spelen was lang het domein van consoles, CD-roms en spelcomputers. Die tijd lijkt nu achter ons te gaan liggen. Alle grote gamemakers investeren in online streamingdiensten op games on demand te kunnen spelen. Ook bedrijven als Microsoft, Apple en zelfs Netflix investeren miljoenen in deze industrie. Het aantal gamers stijgt namelijk nog steeds wereldwijd en de markt wordt dus alsmaar groter. Netflix heeft al aangegeven diensten die games aanbieden via de cloud te zien als een grotere concurrent dan andere streamingdiensten. Gamen is volgens Netflix namelijk de grootste online entertainmentindustrie die er bestaat.

Het aanbieden van games in de cloud is niet alleen goed nieuws voor gamers, die hiermee makkelijker toegang hebben tot veel verschillende games, maar ook voor gamemakers. Doordat cloud-diensten spellen aanbieden van kleinere gamemakers, hebben zij een veel betere kans om opgepikt te worden. Net zoals je misschien nooit de CD van een bepaalde band gekocht zou hebben, luister je er nu misschien wel naar via je Spotify-account. Dat geldt ook voor games in de cloud.

Meer vrouwen gaan gamen

Sinds we online zijn gaan leven en communiceren is ook de drempel voor vrouwen om te gamen veel minder groot geworden. Waar gamen 10 jaar geleden misschien nog vooral geassocieerd werd met nerderige mannen met een baard en een slonzig t-shirt, is dat beeld nu compleet anders. Een groot deel va de online gamers zijn vrouw en ook steeds meer games passen zich aan vrouwen aan. Vrouwen tussen de 20 en 34 zijn vooral gek op

Ook de klassieke games worden steeds inclusiever. Met minder rondborstige vrouwelijke karakters zoals Lara Croft van vroeger, maar vrouwelijke spelkarakters die alle vrouwen aanspreken.Gamemakers proberen intussen ook op de werkvloer veranderingen aan te brengen. Die moet ook inclusiever worden, omdat er nu nog voornamelijk mannen de games bouwen. Hun mindset is niet gericht op vrouwelijke games.

Ouderen kunnen ook gamen door beter aanbod

Naast vrouwen, vormen ook senioren en andere ouderen een nieuw publiek. Steeds meer zestigplussers zijn online actief en gebruiken tablets en hun telefoon met grote regelmaat. Populariteit van woordspellen en andere games gericht op hersengymnastiek spelen hier op in. In sommige landen hebben senioren zelfs hun baan gemaakt van online gamen. In zogenoemde eSports-toernooien nemen zij het op tegen andere professionele gamers. Zulke toernooien worden steeds populairder.

Virtual en augmented reality

Met de opkomst van virtual en augmented reality is de gamewereld online al veranderd en staan er de komende jaren zeker nog veel meer veranderingen op ons te wachten. De eerste doorbraak van een van de deze twee technieken in games, zagen we toen een paar jaar geleden iedereen Pokémon Go aan het spelen was. Daarmee kon je via augmented reality Pokémon vangen die via het scherm van je smartphone werden geprojecteerd in de echte wereld. Er zijn nu veel meer games die van deze techniek gebruikmaken, zoals sommige hardloopgames, die proberen jouw dagelijkse workout interessanter te maken.

Ook virtual reality doet natuurlijk een duit in het zakje. Zeker nu de VR-bril voor Meta (voorheen Facebook) zo’n belangrijke rol speelt. Met het uitrollen van hun digitale wereld, de Metaverse, kunnen we ook tal van games verwachten die daar gespeeld gaan worden alsof je je er echt bevindt.

Sociale interactie

De metaverse geeft ook weer een nieuwe sociale dimensie aan gamen, die het internet er de laatste jaren heeft ingebracht. In deze virtuele wereld kun je elkaar ontmoeten als een soort avatars. Het is daarmee een gelaagder manier om sociale interactie tijdens het gamen te beleven dan alleen via een headset waarmee je in contact staat met andere gamers.