We hebben er allemaal last van: nadat je avondeten een beetje is gezakt, heb je zin in iets lekkers. Hoewel we altijd ons best doen om deze drang voor lekker eten in bedwang te houden, is dit soms nogal lastig. Hierom geven wij je een aantal tips hoe je hier voor eens en voor altijd van deze night time cravings afkomt!

Night time cravings

Het is ook jou vast al vaak genoeg overkomen, dat je ’s avonds lekker op de bank kruipt en er voor je het weet een lekkere reep chocolade in je handen is beland. Hoewel dit eens in de zoveel tijd natuurlijk helemaal niet erg is, is het natuurlijk niet gezond om te vaak aan deze drang in te geven. Maar het is zó ingewikkeld om deze night time cravings in bedwang te houden! Daarom geven wij je een aantal tips, hoe dit net iets makkelijker zou moeten worden.

Oorzaken van deze cravings

First things first: hoe ontstaan deze cravings eigenlijk? Lieke van Cann is een psychologe, gespecialiseerd in de psychologie achter eetgedrag en vitaliteit. Zij legt ons dan ook uit hoe die night time cravings ontstaan én hoe we er vanaf komen! Volgens Lieke kan jouw snackgedrag beïnvloedt worden door meerdere factoren.

Eén van deze oorzaken kan zijn dat je overdag te weinig eet. Je lichaam heeft dan door de dag heen te weinig voedingsstoffen binnengekregen en wil dat weer aanvullen. Hierdoor krijg je dus zin om te gaan snacken. Maar soms hebben deze cravings ook een psychologische oorzaak, namelijk stress. Als je een vermoeiende, stressvolle dag achter de rug hebt, kan dit ’s avonds voor flinke honger zorgen. Eten is dan als het ware een soort beloning of verdoving voor bepaalde gevoelens. Daarnaast kan het ook zijn dat jouw snackgedrag een gewoonte is geworden, waardoor het een terugkerend ‘probleem’ is.

Tips om je cravings te verminderen

We weten allemaal hoe lastig het kan zijn om deze cravings in bedwang te houden. Daarom geven wij je een aantal tips hoe dit makkelijker wordt!

  • Vraag jezelf af of je wel écht honger hebt
    Vaak wanneer je zin hebt om te snacken, is dit een tijdelijk gevoel. Vraag jezelf dus af of je écht honger hebt en wacht nog even met de snackkast opentrekken. Waarschijnlijk zullen de cravings al redelijk snel weggaan.
  • Afleiding zoeken
    Veel mensen beginnen ook te snacken, puur uit verveling. Als je jezelf dus een beetje bezighoudt, zal je de drang om te eten al helemaal niet meer voelen.
  • Haal het niet in huis
    Want wat er niet is, kun je ook niet opeten ;).
  • Drink een glas water
    Soms vindt je lichaam het lastig om het verschil tussen honger en dorst goed te herkennen. Drink dus eerst een glas water voordat je begint te snacken: waarschijnlijk zal de honger dan al snel wegtrekken.
  • Poets je tanden
    Even eerlijk: niemand vindt het lekker om nog te eten na het tandenpoetsen, toch!?
  • Eet iets ‘langzaams’
    Een goed voorbeeld hiervan zijn pistachenoten. Hiervoor moet je moeite doen, waardoor de kans dat je blijft eten kleiner is.

Voeding en slaap

Nog twee belangrijke aspecten zijn genoeg voeding en slaap krijgen. Op die manier blijft je bloedsuiker stabieler, waardoor je cravings minder sterk zullen worden. Je zal direct al merken dat je cravings ’s avonds stukken minder erg zijn!