De meeste mensen eten enkel ijs in de zomer, een schepijsje halen aan het einde van de middag of een bolletje vanille-ijs met slagroom als toetje. Maar eigenlijk zou je iedere dag ijs moeten eten. En dan wel in de ochtend! Volgens onderzoek maakt ontbijten met ijs je slimmer!

Maakt ontbijten met ijs je slimmer?

Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar ontbijten met ijs is hartstikke goed voor je. Volgens docent Yoshihiko Koga van de Kyorin Universiteit in Japan zou het eten van ijs in de ochtend je hersenen een boost geven. Om dit effect te bereiken zou je drie lepels ijs moeten eten meteen als je wakker wordt (voor je iets anders eet).

ontbijten met ijs maakt je slimmer

Wat zegt het onderzoek?

Professor Yoshihiko liet deelnemers aan het onderzoek verschillende mentale opdracht uitvoeren via een computer. Eén groep had ijs gegeten direct na het opstaan en de andere groep niet. De deelnemers die meteen ijs hadden gegeten wanneer ze opstonden voerden de taken beter uit.

Tijdens het onderzoek werd de hersenactiviteit van beide groepen gecontroleerd. Wat bleek? De deelnemers die ijs hadden gegeten als ontbijt hadden een toename in “hoogfrequentie alfagolven”. Deze golven zijn gelinkt aan een toename van alertheid. Daarnaast presteerde deze groep beter over het algemeen.

Kritiek van diëtisten

Hoewel het eten van ijs in de ochtend je slimmer kan maken zouden diëtisten het (helaas!) niet aanbevelen. Volgens diëtist Charlotte Stirling-Reed zou het effect op de hersenen door het suiker in het ijs kunnen komen. Volgens Charlotte is het beter om langzame koolhydraten te eten als ontbijt, zodat je genoeg energie hebt gedurende de hele ochtend. Het eten van ijs als ontbijt zou je een snelle energiepiek kunnen geven. Charlotte raadt aan om je dag te beginnen met havermoutpap met fruit, zalm of eieren op brood.

Lees ook: Bewezen: pizza maakt je productiever op de werkvloer