Een opgejaagd gevoel tijdens werktijd? Dat is voor veel mensen helaas de waarheid. Enne, zo gemakkelijk kom je daar niet vanaf. Maar wij vinden het helemaal niet zo gek dat je daar wel heel graag vanaf zou willen zijn. Met deze tips kom je er vanaf.

opgejaagd gevoel tijdens werktijd
Bron: Emily in Paris

Opgejaagd gevoel tijdens werktijd? Dit kun je er aan doen

Je bent niet de enige die zich opgejaagd voelt op de werkvloer. Veel mensen hebben hier last van. Toch zijn er maar weinig mensen die besluiten er op tijd iets aan te doen en dat is niet altijd verstandig. Het probleem meteen aanpakken is namelijk veel beter. Daar voel je je dan meteen een stuk beter door. Dit zijn dingen die je kan doen aan een opgejaagd gevoel tijdens werktijd.

1. Probeer erachter te komen wat de oorzaak is

Voordat je er iets aan kunt doen, is het handig om eerst te achterhalen waar het opgejaagde gevoel eigenlijk vandaan komt. Hiervoor kun je een logboekje bijhouden tijdens de momenten dat je het gevoel ervaart. Schrijf dan de situatie goed uit en beschrijf alle details. Als je dit iedere keer opnieuw doet, kun je na een tijdje kijken of er een terugkerende factor is. Zijn het bijvoorbeeld je collega’s of juist de tijdsdruk, dat ervoor zorgt dat je je zo voelt.

2. Maak het bespreekbaar

Als je je opgejaagd voelt, kan je je soms ook heel eenzaam voelen. Het lijkt dan alsof je er helemaal alleen voor staat. En dat terwijl je het in veel gevallen juist samen met je collega’s doet. Juist daarom is het zo belangrijk om het bespreekbaar te maken. Misschien zijn er dingen die jullie als team anders kunnen aanpakken, zodat jij er minder last van hebt. De kans bestaat ook dat jij lang niet de enige bent die je zo voelt. Zo kunnen jullie elkaar helpen in deze situatie.

3. Focus je op je ademhaling

Ademhaling is een onwijs belangrijke tool als het gaat om stress. Het focussen op je ademhaling kan namelijk ook echt rustgevend werken. Het kan ervoor zorgen dat de stress langzaam minder wordt. Tegelijkertijd geef je jezelf de tijd om je eens goed te focussen op wat je voelt en jezelf recht in de ogen aan te kijken. Als je een aantal keer per dag jezelf dwingt om rustig adem te halen, kan je meteen verschil merken. Hiervoor kun je trouwens verschillende ademhalingstechnieken gebruiken.

4. Laat je energie los

Als je merkt dat je opgejaagd bent doordat je bijvoorbeeld constant met je pen zit te spelen of met je been zit te tikken, is het beter om hier even aandacht aan te besteden. Neem dan even een break van het werk dat je aan het doen bent door bijvoorbeeld op te staan en een rondje te lopen. Pak even wat drinken en zorg ervoor dat je wat energie kwijtraakt. Je zal merken dat je daarna een stuk rustiger bent.

5. Zoek even naar afleiding

Het kan soms helpen om even je gedachten te verzetten naar iets heel anders. Je bent nu eenmaal een mens en geen robot dus je kunt niet acht uur lang aanstaan. Ook al zou je dat misschien wel graag willen. Doe bijvoorbeeld even een spelletje, lees een hoofdstukje of maak een sudoku. Zo ben je even afgeleid en neemt de ontspanning het langzaam weer van je over. Daarna heb je weer wat meer ruimte in je hoofd om je te focussen op je werk.