Met het ingaan een nieuw decennium, komen ook nieuwe behoeften op het gebied van reizen. De wereld is continu in beweging en dus deed Booking.com onderzoek onder meer dan 22.000 reizigers in 29 landen om te kijken wat de reistrends van 2020 gaan worden. Hierbij een voorproefje op de acht reistrends die we het komende jaar kunnen verwachten.

reistrends 2020 FEM FEM

De opkomst van de ‘second city’

Het reizen naar second cities, oftewel het reizen naar minder bekende bestemmingen met als doel overtoerisme te beperken en het milieu te beschermen, neemt komend jaar een grote sprong voorwaarts. 61% van de Nederlandse reizigers wil helpen bij het verminderen en tegengaan van overtoerisme en ruim een derde (36%) zou hun oorspronkelijke bestemming wel willen ruilen voor een minder bekend maar soortgelijke bestemming als dat minder impact op het milieu zou betekenen. Ook wordt verwacht dat er komend jaar meer samenwerkingen binnen het reis-ecosysteem zijn. Deze gaan voor meer bewustwordingscampagnes en een verbeterde infrastructuur zorgen, wat reizigers aanmoedigt om de minder bereisde paden op te zoeken.

Technologische verassingen

In 2020 zien we dat reizigers belangrijke aspecten in de besluitvorming rond hun reis nog meer overlaten aan technologie. Keuzes op het gebied van bestemmingen en excursies kunnen soms veel tijd in beslag nemen. Het komende jaar richten inventieve technologische oplossingen zich hierop. Slimme, betrouwbare en automatische aanbevelingen geven ons toegang tot een groot aantal nieuwe ervaringen die we anders zouden missen. Ondertussen besparen we tijd (gewone tijd én schermtijd) zodat we elke minuut van onze vakantie optimaal kunnen benutten. Ruim een derde (38%) van de Nederlandse reizigers geven aan interesse te hebben in verrassingsvakanties en willen graag andere verrassingen ontvangen via een app. Hiernaast zegt 29% van de Nederlandse reizigers dat ze een app willen gebruiken waarmee ze tijdens hun reis, in real-time, snel en gemakkelijk activiteiten kunnen vinden en boeken. Een iets lager aantal (22%) is van plan een app te gebruiken waarmee ze activiteiten vooraf kunnen plannen, zodat ze alle informatie op één plek hebben..

Slo-Mo is het nieuwe #FOMO

In plaats van de constante angst te voelen om iets te missen (FOMO) en altijd op volle snelheid te reizen, gaan we het in 2020 vooral lekker rustig aan doen. In 2020 is ruim een derde van de Nederlandse reizigers (39%) van plan langzamere vervoersmiddelen te kiezen om hun impact op het milieu te beperken en de helft (50%) zou een route willen nemen die wat langer duurt om zo meer van de reis zelf te genieten.

Ontdek de reis die alles heeft

Reizigers willen op vakantie zo efficiënt mogelijk omgaan met hun tijd. Daarom gaan we in 2020 zien dat steeds meer reizigers in plaats van één bepaalde plek te willen zien, de voorkeur geven aan een allesomvattende reis, waarbij ze bestemmingen bezoeken die vele verrijkende ervaringen en attracties bieden. Bijna de helft van de Nederlandse reizigers (45%) zegt een lange reis te willen maken naar een plek waar al hun favoriete activiteiten en bezienswaardigheden dicht bij elkaar liggen en de helft (50%) zou zo’n soort bestemming kiezen om de reistijd tijdens hun vakantie te verminderen.

Huisdieren zijn welkom

De helft (50%) van de Nederlandse huisdiereigenaren zegt dat hun huisdier net zo belangrijk is als hun kind(eren). Het is dus niet verrassend dat in 2020 een nieuw tijdperk lijkt aan te breken voor huisdiervriendelijke vakanties. Reizigers laten de keuze voor een bestemming, verblijf en activiteiten tijdens de vakantie steeds meer afhangen van hun huisdieren.

Op vakantie met de grootouders

In 2020 gaan meer grootouders alleen met hun kleinkinderen op vakantie, terwijl de generatie ertussen thuisblijft. Bijna driekwart (74%) van de grootouders is van mening dat tijd doorbrengen met hun kleinkinderen hen jong houdt en 57% vindt dat ouders wat tijd zonder de kinderen nodig hebben.

Restaurantreserveringen voorop

Het komende jaar staan de culinaire ambities van reizigers hoog op de agenda bij het nemen van beslissingen rondom hun reis. Voor steeds meer reizigers begint het plannen van een reis met het verkennen van de culinaire opties en hangen beslissingen af van de mogelijkheid een tafel te kunnen reserveren in een populair restaurant waarbij het nodig is om maanden van tevoren te reserveren. En met een overvloed aan posts en aanbevelingen op sociale media die de eetlust opwekken, zijn het niet alleen de bekendste restaurants waar reizigers een tafel willen boeken. De verborgen parels, de plekken die lange tijd alleen bij de locals favoriet waren en die lokale producten voortbrengen, prikkelen de smaakpapillen van reizigers die op zoek zijn naar lokale gastronomische ervaringen.