Een goede nachtrust is erg belangrijk. Het heeft dan ook veel gevolgen voor de volgende dag. Hoe je opstaat, hoe je in slaap valt en voor hoe lang je slaapt; het zijn allemaal dingen die meetellen. Maar, wist je dat je nachtrust is ingedeeld in fases? Je hebt namelijk een slaapcyclus en zodra jij die begrijpt en leert kennen, kan jij het beste uit je nachtrust halen.

De verschillende fases

Je slaapcyclus wordt zo’n drie tot vijf keer doorlopen en duurt 90 tot 120 minuten. Dit is dus aan het begin van je slaap. Deze fases worden bekeken en vergeleken door middel van REM. Dit betekent simpelweg: Rapid Eye Movement, oftewel je oogbewegingen.

Sluimerfase
Wanneer jij je in de sluimerfase bevindt, dan zit je nog tussen het slapen en wakker zijn in. Jouw oogbewegingen zwakken wat af en worden trager. Uiteindelijk wordt het voor jou moeilijker om wakker te blijven en je ogen open te houden; je valt in slaap.


Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door BEDDING & MORE (@crispsheets) op

Lichte slaap
In de lichte slaap fase ben jij al wel in slaap gevallen maar zit je hier nog niet diep in. Je hoort de geluiden onbewust nog om je heen, maar deze kunnen jou niet wakker maken. Je kunt makkelijk wakker gemaakt worden.

Diepe slaap
Zoals je waarschijnlijk al had verwacht, je bevindt je nu écht in slaap en in een diepe ook. Je ademhaling en hartritme gaat ontzettend sloom. Je hoort niks meer om je heen, je kunt gaan beginnen met dromen en wanneer jij wakker gemaakt wordt ben je wat gedesoriënteerd. Ook vind je het misschien lastig om gelijk helder te reageren, wanneer je wordt gewekt. Zodra jij wakker bent wilt je lichaam misschien doorslapen.

Droomslaap
Tijdens deze slaap ben jij actief aan het dromen. Je oogbewegingen gaan heen en weer en er is een grote hersenactiviteit. Wel zijn je spieren helemaal ontspannen. De droomslaap kost energie, je bent namelijk veel in je hoofd bezig.

Tot slot

Natuurlijk is je slaap erg belangrijk. Daarom is het goed om 7 tot 8 uur per dag te slapen, dit is de beste tijd voor jouw lichaam. Zodra je te lang, of juist te kort, slaapt dan heeft dat negatieve invloeden op je lichaam en geest. Te lang slapen kan bijvoorbeeld zorgen voor ochtendhoofdpijn. Slaap daarom ongeveer acht uur om de best mogelijk slaap te behalen en jij de volgende dag met energie kan opstaan.