Hoe lekker dat patatje met mayo ook is, het is nou eenmaal niet echt gezond. Je kunt beter veel groente en fruit eten om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Toch zijn ook niet alle soorten groente en fruit even gezond. Sommige soorten kun je maar beter niet te vaak eten en ook zeker niet in grote mate.

soorten groente en fruit
Bron: Unsplash

Soorten groente en fruit die minder gezond zijn

Natuurlijk zitten er in alle groente en fruit voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft en is het zeker niet slecht om de volgende soorten te eten. Toch kan het in sommige gevallen minder gezond zijn. Als je er bijvoorbeeld te veel van eet of als je het op een bepaalde manier bereid.

1. Aardappelen

Aardappelen zijn in principe niet ongezond, maar de manier waarop we ze vaak bereiden helaas wel. Het is namelijk alles behalve gezond om ze in een lading vet gaar te bakken. Daarnaast zitten veel voedingsstoffen in de schil en negen van de tien keer eten we de aardappelen zonder schil. Zonde!

2. Mais

Er zitten onwijs veel vitamines in maïs, maar helaas blijft het daar niet bij. Er zit namelijk ook ontzettend veel suiker in maïs. Hierdoor is dit zeker niet de allerbeste keuze. Als je dacht dat een gegrilde maïskolf bij de barbecue zorgt voor het gezonde element, heb je het fout.

mais
Bron: Unsplash

3. Druiven

Druiven zijn net kleine suikerbommen. In principe niet erg als je er niet zo veel van eet. Toch gebeurt er juist vaak het tegenovergestelde, omdat druiven zo gemakkelijk weg eten. Hierdoor krijg je al snel een behoorlijke hoeveelheid suiker binnen.

4. Kokosnoot

Hoewel we kokos vaak schalen onder vruchten, is het eigenlijk ook een noot. Je zal niet zo snel kokosnoot eten, maar wel drinken in de vorm van kokosmelk of kokoswater. Helaas zitten er te veel vetten in, waardoor je cholesterol al snel omhoog gaat wanneer je veel drinkt of eet van een kokosnoot.

5. Vruchtensap

Als je dacht dat vruchtensap een gezonde keuze was, heb je het fout. Vruchtensap is namelijk helemaal niet gezond. Om veel sap te maken uit fruit worden namelijk heel veel vruchten gebruikt. De vezels gaan tijdens het persen helaas verloren, maar de vele suikers uit alle stukken fruit blijven wel. Hierdoor krijg je suiker binnen van heel veel stukken fruit. Soms is dat wel meer dan in een glas cola!

sap
Bron: Unsplash

6. Groentechips

Het lijkt misschien gezonder om te kiezen voor groentechips, maar eigenlijk is dit helemaal niet het geval. Dat komt omdat groentechips nog steeds gebakken wordt in veel vet, waardoor de chips alsnog erg vet is. Hetgeen wat chips zo ongezond maakt.

7.  Gedroogd fruit

Gedroogd fruit bevat wel een hogere concentratie van vitamines, maar daar is ook alles mee gezegd. Gedroogd fruit wordt namelijk bedekt met veel suiker én ook nog eens behandeld met chemicaliën, zodat ze zoet blijven. Hierdoor is gedroogd fruit zeker geen gezonde snack.

8. Kersen

Kersen zijn eigenlijk vergelijkbaar met druiven. Ook deze vruchtjes bevatten veel suiker en je eet er vaak best wel veel van. Hierdoor krijg je al snel veel suiker binnen. Een ander nadeel van kersen is dat de fructose uit deze vruchten snel wordt opgenomen door je vetcellen. Oeps!

kersen
Bron: Unsplash

9. Ijsbergsla

Ijsbergsla is één van de meest populaire slasoorten. In principe is er eigenlijk weinig mis met deze slasoort, maar er zijn simpelweg betere alternatieven. IJsbergsla bevat namelijk weinig voedingsstoffen terwijl andere slasoorten als veldsla of rucola meer voedingsstoffen bevatten. De keuze is dan snel gemaakt!

10. Aubergine

Aubergine neemt snel dingen op, doordat het een sponzige textuur heeft. Dit is fijn als het gaat om voedingsstoffen uit andere voedingsmiddelen, maar minder fijn als het gaat om vet of zout wat ook gebruikt wordt tijdens het koken.

Lees ook: Deze ongezonde voedingsmiddelen zijn stiekem helemaal niet slecht