De ene collega houdt van een koel kantoor, terwijl de andere de thermostaat het liefst tot de 22+ graden draait. Maar welke temperatuur draagt eigenlijk het meest bij aan je productiviteit? Wij hebben het voor je uitgezocht.

Temperatuur kantoor meest productief
Bron: Parks and Recreation / NBC Universal

Een koude of warme ruimte?

Bloed, zweet en tranen om je baas te overtuigen om de thermostaat wat hoger te draaien. Het werkt niet altijd, maar wellicht helpen we je nu uit de brand. Of misschien helemaal niet? Uit het onderzoek Battle for the thermostat: Gender and the effect of temperature on cognitive performance blijkt dat de temperatuur in een kantoor een verschillend effect heeft op zowel mannen als vrouwen.

Voor dit onderzoek hebben ze 500 deelnemers gebruikt. Zij moesten wiskundige, verbale en cognitieve reflectietaken uitvoeren. Uitslag? Bij hogere, dus ook warmere temperaturen presteerden vrouwen beter op de wiskundige en verbale taken, terwijl het bij de mannen omgekeerd was: zij deden het weer beter wanneer het wat frisser was. Maarre, ze presteerden echt niet slecht in een warme omgeving.

Dus?

De onderzoekers concludeerden hiermee dat warmere temperaturen ervoor zorgen dat je productiever bent. “Onze resultaten tonen aan dat warmte niet alleen voor comfort zorgt, maar ook voor betere cognitieve presentaties en een hogere productiviteit voor zowel mannen als vrouwen”, aldus de onderzoekers.

“Onze bevindingen suggereren dat de productiviteit in gendergemengde werkplekken verhoogd kan worden door de thermostaat hoger in te stellen dan de huidige norm.” Dus, die thermostaat kan gewoon lekker hoog gezet worden.

Huidige norm?

Je zal het vast raden: de huidige norm is gebaseerd om een 40-jarige man die 70 kilo weegt. Het advies van de onderzoekers luidt dan ook om de temperatuur in gebouwen aan te passen naar temperaturen die voor vrouwen ook prettig zijn, om zo “geslachtsdiscriminerende vooroordelen in thermisch comfort te verminderen”. Vrouwen, laat je horen!