Het klinkt simpel: een style- en shopping service voor kinderen. Ouders en kinderen (of mini’s, zoals de minibox kinderen noemt) verrassen met een compleet nieuwe garderobe en vooral veel tijd en gedoe besparen, want shoppen voor kinderen is niet altijd makkelijk en snel. Toch bestond het nog niet écht in Nederland en daarom kwamen Anna Smit en Tatiana Patrikios een jaar geleden met de minibox; een kledingbox speciaal samengesteld voor jouw kind. Persoonlijk, duurzaam en in 5 minuten geregeld.

de minibox interview FEM FME

Wellicht leuk om met een korte introductie te beginnen van jullie beiden

Anna: Ik ben opgegroeid in Hilversum en woon nu met man, kind en poes in Breda. Tatiana woont samen met man, 2 kids en kat in Hilversum. In Hilversum leerden wij elkaar 22 (!) jaar geleden kennen op de basisschool. We zijn dus van BFF’s op de basisschool naar ‘besties in business’ gegaan. In groep 7 kwamen we bij elkaar in de klas, sindsdien zijn we vriendinnen en hebben we onder andere samen in een hockeyteam gezeten. Tatiana heeft jarenlange ervaring als digitaal merkstrateeg en ik was werkzaam als HR business partner met focus op social responsibility. Nu bundelen we onze krachten en gedeelde passie voor mode en ondernemen in de minibox.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een eigen bedrijf te beginnen en hoe is het idee van ‘de minibox’ eigenlijk ontstaan?

Wij houden van shoppen en vooral voor onze mini’s. Maar zoals elke ouder ontdekten ook wij dat shoppen voor je kinderen zo eenvoudig nog niet is. Pashokjes-drama’s, zoektochten naar de juiste maat en een dochter die besluit dat ze nooit meer een broek aantrekt – het is ons allemaal overkomen. Net als die berg net-niet-kleding die onderin de kast verdwijnt. En precies dat is aanleiding geweest voor het ontstaan van de minibox. We vonden dat het anders moest. Gemakkelijker en bewuster. Shoppen voor je mini moet weer een feestje worden. Zo gezegd, zo gedaan… het resultaat is de minibox. Een style- en shopping service voor kinderen om ouders en mini’s te verrassen met een nieuwe ‘capsule wardrobe’. Zonder al die poespas, mét aandacht voor eigen stijl en de wereld.


View this post on Instagram

Wij houden van slapen & bij voorkeur van slapende mini’s! ? Daarom zoeken onze stylisten niet alleen naar de allermooiste kleding, maar ook naar de knapste pyama’s & het fijnste ondergoed. ? Van top tot teen in stijl met de minibox ? Good night miniboxers!⁠ ⁠ ⁠ ⁠ #lovedbytheminibox #kidswear #pjs #pyamaparty #coolbrands #whattowear #kinderkleding #kidsstyling #kinderstyling #stylingforkids #smartfashion⁠ #kindermode #kledingbox #kledingboxvoorkids #kledingadviesonline #babylove #fashionforchildren #toddlerfun #backtoschoo #personalshopping #personalshoppingforkids #momlifebelike #stylishkids #childrenswear #amsterdam #unboxing #nederland #netherlands #kids #newcollections

A post shared by De kledingbox voor kids ? (@deminibox) on

Hoe ziet zo’n eerste jaar van een eigen bedrijf hebben er uit?

Heel veelzijdig en behoorlijk chaotisch, haha! We hebben allebei jonge kids en een balans vinden tussen gezin en onderneming was wel even zoeken. Daarnaast leer je in zo’n eerste jaar continu bij. Als je een eigen onderneming hebt doe je alles zelf en dan kom je dus veel nieuws tegen. Van debiteuren tot marketing, het komt allemaal voorbij. In het begin combineerden we het met een andere baan, toen was de chaos compleet… *zucht*. Nu hebben we allebei fulltime focus op de minibox, dat is wel een feestje hoor! Zeker omdat we naast businesspartners ook vriendinnen zijn, we voelen en vullen elkaar fantastisch aan! 

Wij hebben er bewust voor gekozen om het eerste jaar veel te testen en dit te gebruiken om de minibox te optimaliseren. Zo blijven we continu toetsen of ouders blij worden van de minibox en de service die wij leveren.  Dit laatste is niet alleen iets van het eerste jaar natuurlijk, dat zullen we altijd blijven doen. Van feedback groei je enorm als bedrijf. Natuurlijk is het soms moeilijk om een minder positieve reactie te krijgen, maar als je hier goed op reageert dan is het uiteindelijk een win-win voor zowel de klant als voor ons.


View this post on Instagram

Blij worden wij van al die nieuwe collecties die binnen stromen! Bijvoorbeeld de nieuwe collectie van Ammehoela ❤️ Mixt en matcht ook lekker met de te gekke flaired legging van @Moonbeamcollective. ⁠ ⁠ Oja, en je ziet het goed. Er hangt nog een handtas aan het kledingrek.. Die is dus van ons, krijg je er niet bij. Alhoewel we hem iedereen aanraden. Vooral moeders. Past alles in. Echt alles. Hadden we al gezegd dat alles er in past? Met dank aan @studionoos. ⁠ ⁠ #kledingbox #kinderkleding #meisjeskleding #kootd #stylingforkids #kindermode #kidsootd #fashionforgirls #kidsfashion #kinderstyling #girlsfashion #whattowear #meisjeskleren #instafashion #kidsstyling #wintermode #aw19

A post shared by De kledingbox voor kids ? (@deminibox) on

Wat is het allerleukst aan ondernemen en zijn er ook onderdelen die minder leuk zijn?

Het allerleukste is de vrijheid en veelzijdigheid! Elke dag is anders en we kunnen de meest wilde plannen gewoon uitvoeren, want hé… wij zijn de baas! Uiteraard moet het wel bijdragen aan de groei, maar daar zijn we het zelden over oneens. Natuurlijk zijn er ook dingen die minder leuk zijn, zoals bijvoorbeeld IT. Er gaat altijd wel iets onverwacht mis en dan moeten we het zelf (liefst heel snel) oplossen. En wat dacht je van alle administratieve klusjes?! Die horen er ook gewoon bij. Maar al met al heeft het toch echt veel meer voor- dan nadelen.

Hebben jullie tips voor startende ondernemers?

Begin gewoon! En start klein, stap voor stap. Je merkt snel genoeg of jouw idee aanslaat en dan kan je er een stap bij zetten. Check tussentijds of je visie nog klopt. Het is belangrijk om een richting te hebben en hier je beslissingen op af te stemmen. Als jij overtuigd bent van je visie, moet alles in het teken hiervan staan. Ondernemen is dan een kwestie van doen…, gewoon doen!