afmetingen femfem 8

Aiii: zoveel duurder gaan vliegtickets in 2023 worden

Travel12 jan 2023, 14:06 doorDominique Evers
Het zat er aan te komen en we zijn er al eerder voor gewaarschuwd, maar dit jaar gaat het helaas dan ook echt gebeuren. Doordat de Europese Unie nieuwe maatregelen over het milieu heeft ingevoerd worden de vliegtickets dit jaar duurder.
afmetingen femfem 8
Bron: Pinterest

Verhoging ticketprijs

Volgens ABN AMRO-econoom Stef Driessen worden vluchten binnen de EU een paar tientjes duurder. Zo kan een ticket van Schiphol naar Barcelona 47 euro duurder worden, een retourtje Athene 56 euro duurder en een vliegticket om heen en weer naar Lissabon te vliegen, stijgt ook met ongeveer 50 euro.
Een deel van deze verhoging van de vliegtickets komt door de verhoging van de vliegtaks, wat een ander woord is voor de belasting die je betaalt als je gaat vliegen. Deze werd 1 januari verhoogd van 8 naar ruim 26 euro. En niet alleen dat, vliegtuigmaatschappijen moeten de komende jaren steeds meer gaan betalen voor de CO2-uitstoot die de vlucht met zich mee brengt.

Co2-rechten

Er gaat heel wat veranderen binnen de CO2-rechten, hier gaat namelijk de komende jaren stapsgewijs een einde aan komen. Luchtvaartmaatschappijen krijgen nu nog voor het grootse deel die rechten gratis, maar in 2026 komt hier verandering in en zullen ze moeten betalen om de maatschappij van deze rechten te kunnen voorzien.
Doordat de prijzen worden verhoogd zullen de welbekende prijsstunts gaan veranderen, econoom Driessen van ABN AMRO denkt hier anders over. Voor Ryan Air en Easyjet zijn die prijsstunts de manier van hun marketing en dus verwacht Driessen dat deze vliegtuigmaatschappijen die stunts zullen blijven toepassen.

Vliegen buiten de Europese Unie

Voor nu ziet het ernaar uit dat de stijging van de CO2-rechten alleen gelden voor vluchten binnen de EU. Econoom Driessen verwacht zelfs dat de vluchten buiten de EU zoals Turkije of Groot-Brittannië zelfs aantrekkelijker zullen worden. "Mogelijk wordt er later nog overgestapt naar een CO2-systeem wat over de hele wereld zal gelden, maar de vraag is of dat gaat lukken", aldus Stef Driessen.