Er zijn heel veel mensen die voor de lol sporten en ervan houden, maar wij zijn daar geen van. Toch zijn we van mening dat het behoort tot een gezonde levensstijl dus toen we het toch maar – met frisse tegenzin. Het zou dan ook ideaal zijn als je je hersenen van sporten zou kunnen laten houden, maar dat is enkel een droom. Niets is minder waar! Er zijn namelijk trucjes om je hersenen van sporten te laten houden.

Trucjes om je hersenen van sporten te laten houden

Sporten staat nou eenmaal niet altijd bovenaan het favorietenlijstje. We kijken liever serie op de bank of gaan liever uiteten met vriendinnen. Toch is het af en toe beter om juist wel te kiezen voor een goede workout, omdat dit onwijs goed is voor je (mentale) gezondheid. Met deze trucjes om je hersenen van sporten te laten houden, stap jij voortaan eerder van de bank af om tóch te gaan sporten.

trucjes om je hersenen van sporten te laten houden
Bron: Pinterest

1. Luister naar je favoriete muziek voordat je gaat sporten

Zet je favoriete afspeellijst aan en geniet er even van. Dit kan ervoor zorgen dat er een beloningssysteem in gang gezet wordt! Je hersenen koppelen na een tijdje het sporten (minder leuk) aan het luisteren van je favoriete muziek (wel leuk). Dit trucje is vooral handig wanneer je nog niet eerder sportte, omdat je hersenen dan sowieso nog geen gelukkige gevoelens koppelen aan het sporten. Als je een tijdje doorzet, zul je merken dat je hersenen onthouden dat sporten achteraf een goed gevoel geeft. Tot die tijd zorg je vooraf voor een goed gevoel door naar je favo nummers te luisteren.

2. Suikerhoudende drank

Uit onderzoek is gebleken dat het kan helpen om een slok te nemen van een suikerhoudende drank en deze vervolgens in je mond te houden. Hiervan zouden je prestaties beter worden en is het gemakkelijker om actief te worden. Je hoeft deze slok dus niet door te slikken en je mag hem weer uitspugen! Klinkt misschien een beetje naar, maar als het werkt: waarom niet? Voor de echte gezondheidsgoeroe’s onder ons belangrijk om te vermelden dat het niet werkt met dranken met kunstmatige zoetstoffen. Laat die cola zero dus maar staan!

3. Fear buster training

Deze tip is speciaal bedoeld voor mensen die liever niet sporten om een andere reden dan gewoon geen zin. Mensen die last hebben van angst of depressieve gevoelens staan vaak niet te springen om te sporten. Dit omdat ze een hoge hartslag en happen naar adem (zoals tijdens het sporten) associeren met vervelende situaties. De fear buster training kan voor deze mensen uitkomst bieden. Hierbij wordt er eerst een lichte wandeling gemaakt. Dit zorgt voor een geruststellende en beschermende factor tegen stressgevoelens. Na de wandeling eindig je met een korte sprint. Doordat de hersenen dankzij de lichte wandeling een geruststellend gevoel ervaren, is de sprint beter te behappen. Zo raak je niet in paniek wanneer je buiten adem raakt. Als je dit vaker doet, raken je hersenen vanzelf gewend aan het gevoel.

Lees ook: Science says: je kunt allergisch zijn voor sporten