Je hebt een waslijst aan dingen die je hoopt ooit te bereiken in je leven. Zowel privé als op werkvlak. Het liefst wil je ze altijd zo snel mogelijk behalen maar helaas is dat niet iets makkelijker gezegd dan gedaan. Via Business Insider hebben wij een aantal tips voor jullie verzameld om ervoor te zorgen dat er iets meer vaart achter het behalen van de doelen die je voor jezelf hebt opgesteld zit.

doelen FEM FEM

Wees realistisch

Om een doel zo snel mogelijk te bereiken is het belangrijk dat je realistisch blijft. Op werkgebied kan je werken met deadlines voor jezelf echter is het wel belang dat je rekening houdt met wat mogelijk is. Neem een promotie als voorbeeld; het is natuurlijk niet logisch dat je als startende opeens CEO wordt bij een bedrijf, maar je kan wel voor jezelf een plan van aanpak maken om telkens meer verantwoordelijkheden op te nemen – des te meer je collega’s zien hoe waardevol en goed jij bent in je werk. Het is vooral belangrijk dat je in kleine stappen werkt want je kan nooit zomaar in één keer iets doen.

Opties overwegen

Een belangrijke tip is om altijd al je opties die je hebt te overwegen. Snel werken betekent namelijk niet dat je sneller doelen bereikt omdat snelle keuzes die je eventueel moet maken bij problemen kunnen je vooruitgang belemmeren. Tijdens een interview met BBC zei de bondskanselier van Duitsland, Angela Merkel het volgende toen het ging over doelen bereiken: “Voor mij is het belangrijk dat ik alle opties overwogen heb. Ik kijk naar scenario’s en niet alleen naar het theoretische experiment in mijn hoofd.” In other words, ga niet impulsieve keuzes maken maar zorg dat je dingen observeert en dat jij je overal in verdiept. Hoe makkelijk het soms wel niet is om je instinct te volgen, het is niet altijd de juiste keuze als je (snel) doelen in je leven wilt bereiken.

Wees kritisch

Stel jezelf áltijd moeilijke vragen is iets wat we van Oprah hebben geleerd. Ook zij geeft toe dat het makkelijk is om belangrijke zaken uit te stellen maar dat er maar één manier is om uitstelgedrag te doorbreken en dat is met de vraag: “Wat is het ergste dat kan gebeuren en waarom ben ik bang voor de confrontatie?” Als je iets kan identificeren dan kan je het ook onderzoeken en verder met het toewerken naar je doelen.

Ga zo min mogelijk vergaderen

Volgens de rijkste man op aard Jeff Bezos (CEO van Amazon) zijn vergaderingen absoluut niet altijd nodig. Ze zijn een tijdsverspilling en ook niet efficiënt. Dit is ook de reden dat hij het volgende heeft verzonnen: hij zal nooit deelnemen aan een vergadering waar twee pizza’s niet voldoende is voor de hele groep. De reden hierachter is dat hij vindt dat hoe meer mensen er deelnemen, hoe minder efficiënt de meeting zal zijn. Afijn, als het aan John dus ligt zorgen minder vergaderingen ervoor dat jij veel sneller jouw doelen zult bereiken.

Lees ook meer over een handige to-do list voor het behalen van doelen.